Marstal 10 hk

Hej, gør det selv folkens.

Jeg har lige erhvervet en gammel dame, en 18" kutter.
Den skal renoveres, men den flyder.
Der ligger en Marstal 10 hk, som vi ikke kan få tænding på, er der nogen der kender et par gode ledetråde? Der er dynastarter på, så det er med platinner og tændspole. kan jeg evt. måle et sted om den overhovedet laver strøm, eller er der andre ting man kan gøre først?
Mvh Lars
PS, den har ligget under vand, men er reddet og skyllet.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Komposit,

- tillykke med skibet.

Jeg er ikke den bedste til at besvar mine spørgsmål, men da ingen andre har forsøgt og da du sikkert gerne vil i gang- så prøver jeg.

Dynastarteren kan både lave strøm og starte motoren, hvis den virker.
Da du reddede skibet har du måske afmonteret nogle af ledningerne mellem start/lade relæ og dynastarter - det er vigtigt at disse sidder på de rigtige terminaler, eller kan du ødelægge begge dele !

Ingen tænding - anmonter dækslet til magneten, jeg går ud fra at det er en SEM magnet - og se hvordan der ser ud inden for, der skal gerne være rent, ligesom platinerne skal være rene, ellers må den renses sandsynligvis hos en professionel.
Tjek at kablerne sidder godt fast og at tændrører også sidder godt fast.
HUSK at kabler/hætter er af en speciel type og ikke kan erstattes af moderne kabler/hætter (noget med indre modstand) nye kan købes hos en auto-elektrikker.
Hvis du er i tvivl og de er lange nok så kan du måske afmontere dem og klippe et lille stykke af så du har en ny forbindelse.
Start evt. med at tjekke gnisten uden tændrørshætte og tændrør, den skal mindst være 5 mm

>>Hilsen Lars cool
Det er ikke mig der har hævet den, men vi er to der har overtaget den nødstedte dame. Ledninger er som de har efterladt dem (måske forkert?).
jeg har tænkt mig at trække nye ledninger, da det ligner noget der er brugt som forsøg. Jeg har en del erfaring med motorer, men denneher er lidt gammel i teknikken. Fra starten:
Batteri; som skal være opladet.
Plus og minus (store kabler) til starter. - til stel. + til starter +.
Plus (lille kabel) til; tændspole, Platinner?, starter (når knab trykkes ned).
Der sidder et relæ, som jeg ikke ved hvad er til (måske lade relæ).
Jeg mener at der kan måles om tændspolen virker, eller om der kommer strøm til platinner m.m. Ellers må jeg købe en ny tændspole (type?)
Kan man måle på tændkabler, hætter for at se om de virker?
Jeg mener ikke jeg har nogen magnet, det er tænspole og platinner, med rotordæksel (som på en bil).
Platinner afstanden, 0,4 mm ?
Jeg har god kompresion på cylinderne og motoren virker intakt, olie osv.

Takker
Mvh Lars
Hej Lars

jeg vil tro det er lettere at få nogle forklaringer hvis du sætter billeder af bår motor starter og elnettet ind her på siden.

MVH Njord
Du vil helt sikkert også kunne få noget hjælp på Marstal Motorfabrik, der så vidt mig bekendt stadig er aktiv.

V.h. Håndværkeren
hej kender en gammel motor man der kan en fidus når tændningen ikke virker skal til ham et af dagende så skal jeg høre hvad han gør det er noget med en tændspole fra en bil ved jeg
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis