Snurrelyd fra stopkablet på dieselmotor

Hej....

Jeg har fået ombyttet min Volvo Penta md21a dieselmotor i båden.
Efter denne ombytning er der en irriterende snurrelyd fra stophåndtaget på instrumentbordet.
Jeg har nu haft en volvo penta-forhandler ude og kigge på problemet, og har fået forklaret at den syngende lyd fra kablet ikke kan undgås.

Har du en god ide eller løsning til dette ?

Før ombytningen af motoren var snurrelyden der ikke, og den er irriterende at høre på.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ikke fordi jeg har meget begreb om sådan en indstalation af netop et stopkabel, men hvordan virker det ?
Trækker kablet i en ventil eller hvad, det jeg tænker på er om vibrationerne fra motoren kan forplante sig over i kablet i selve viren eller om det er igennem det "rør" som omslutter selve viren. Er det det sidste kan du måske isolere lyden fra ved at lægge noget gummi omkring det sted hvor "røret" sidder fast på motoren, så det ikke er i direkte kontakt med motoren.

V.h. Håndværkeren
Tak for tilbage meldningerne....

Håndværkeren: Det er en wire, der er monteret på et beslag på motoren, og som er isoleret med en form for gummi/plast (som man ser et bremsekabel på en cykel) og går op til instrumentbordet, hvor der sidder et trækhåndtag. Men der er selvfølgelig ikke noget omkring wiren de første 2-3 cm, hvor det er monteret på det beslag ved motoren.

Njord: Jeg har prøvet at trække kablet væk fra motoren så¨godt jeg kan, ved at føre strips. Så jeg kan ikke udmiddelbart se nogen kontakt til motor eller gear, men vil da se efter en ekstra gang.
Hvis din wire er stram vil det nemt kunne overføre nogle vibrationer. Så sørg for at selve wiren er slap når det er upåvirket.

MVH Njord
Jeg kan godt huske at min far havde sådan en dims til at trække i når motoren skulle startes og stoppes, den påvirkede ventilerne. Men på hans var den monteret på skottet under rattet nærmest nede ved dørken.
Det var en Skilsø 23 med en Buck diesel.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Hvis det er ventilerne der lettes burde det være til at lette kompresionen ved manuel ( håndbetjent ) start.
Normalt er det dieselforsyningen man stopper, altså en slags hovedhane på forsyningen. den slags kendes også fra ældre traktorer osv.

MVH Njord
Hej,
Jeg har en Volvo Penta MD7B der tydeligvis har det samme stopsystem og også samme problem - og det har jeg haft siden 1984!
Kablet lukker for dieselolien til motoren, som så stopper. Kablet er en tynd rustfri tråd inderst og en yderkappe af en spiral som på et håndbremsekabel på en cykel. Lyden tror jeg kommer fordi indertråden har et ret stort spillerum til yderkappen, og jeg har desværre ikke fundet nogen metode til at få det til at holde op!
En drastisk løsning ville selvfølgelig være at udskifte indertråden med en tykkere, men så går kablet sikkert for stramt. Og jeg tror at det skal være en massiv tråd da kablet både skal kunne trække og trykke.
Med sejlerhilsen
Hans-Henrik

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Løsningen vil nok være at fylde kablet med en fed olie, eventuelt opvarmet konsistensfedt.
Og jeg har fundet en løsning til at fylde olie i kabler !
Du tager en lille plasticpose som du klipper et lille hjørne af, det skal ikke være mere end du kan stikke kablet igennem hullet.
Sur så posen fast med lidt taklegarn eller tynd sejlgarn helt oppe ved kabel enden (yderdelen) fyld en god gearolie i posen og hæng den op. Der vil gå ca et par timer så er hele kablet fyldt med olie.
Sørg for at have noget under kablet hvor olien kan dryppe ned i.
Jeg bruger ideen når jeg fylder mine kabler til min MC.

V.h. Håndværkeren
og har man travlt kan man i MC butikker købe sådan en lille "skrue på dims" og så sprayer man kædefedt gennem kablet... men ja.. der skal fedt hele vejen igennem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Andy.
Jeg har sådan en lille "dims" men den giver ikke samme gode resultat !

V.h. Håndværkeren
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis