Hvilke spændvidder til denne terrasse ?

Hej

Jeg skal til at lave en terrasse rundt om huset, som skal hæves ca 30 cm fra jorden. Det er cumaro brædder som er 25x140x3200
Jeg forestiller mig at den skal understøttes af 50x150 trykimprægneret tømmer
(som vedlagte tegning) men hvilke spændvidder skal der være på henholdsvis første og andet lag ? Første lag skal stå i sokkelsko, så der skal bores nogle huller.
Jeg håber min tegning og tekst gir mening

Mvh
@m
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fint navn til denne hj. side smile "Lav det selv"
Ja en dejlig side hvor vi holder af den POSITIVE og HJÆLPSOMME tone.Et sted hvor vi alle BIDRAGER med hvad vi ved, eller har en god ide omkring...

Aner ikke hvad Cumaro er for noget træ!
Kender intet til styrken i det.

Men bortset fra at dit nederste bjælkelag vil ligge på, eller rettere lidt under jorden : 150+150+25 = 325mm Altså lidt mere end de300 mm du ønsker at hæve terassen. Så er du sikker på det vil rådne rolleyes

Men ellers vil jeg med brædder med en tykkelse på 25mm nok ikke lave afstanden mellem strøerne på mere end 400mm maks 500mm. Jeg går ud fra det er færdig mål de 25mmconfused nogen gange opgives udgans dimmensionen og ikke færdig målet på brædder som disse....

Så er det bare at komme igang... Men hvorfor spurgte du ikke om en anbefalede afstand mellem strøerne hos tømmerhandlen hvor du køte disse eksotiske brædder?

Varm hilsen fra 35 grader i skyggen her i Humen, sydlige Kinacool

MVH Njord
Jeg har lavet en lignende terrasse og når det holder op med at p.... (regne)ned skal jeg gå ud og måle op til dig.
Hvis jeg kunne ville jeg lave en fin tegning ligesom din men det kan jeg ikke finde ud af ,så jeg prøver at beskrive: jeg har lavet en ramme af spærtræ terrassen er 2.5 meter bred i midten er der også en længde spærtræ i hele længden er der punktfundament pr 1.5 meter på rammen og i midten . imellem spærtræet har jeg sat 50 x 100 fast med bjælkesko pr 70 cm oven på ligger mine brædder som er 26mm af noget plantageteak.
fordelen ved min konstruktion er at man kun kan se det pæne lige spærtræ .
og den rokker sig ikke den er meget stabil.
håber du kan bruge dette til noget.
Tak for svarene.
Der skulle måske et øf til for at få et godt råd
Jeg har besluttet at lade træet få en spændvidde på ca. 120 cm over stolpeskoene.

Mht. til tegningen så er den lavet med google SketchUp et gratis tegneprogram som er ret nemt at gå til synes jeg, for jeg er heller ingen ørn til at sætte mig ind indviklede tegneprogrammer.

Hilsen
@m
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis