Olie problemer

Hej.

Jeg har en Yamaha F4a 4-takter påhængsmotor hvor motorolien er løbet ud af sumpen pga forkert opbevaring. Det har ført til at motoren ikke kunne trækkes igang. Er en novice indenfor motorer og manualen har ingen oversigtstegninger eller instruktion om "olie problemer". Derfor har jeg et par spørgsmål, er det fordi at olien har sat sig i cylinderen at motoren ikke kan trækkes igang ? og kan jeg selv ordne motoren så den er klar til kørsel, og hvis ja, hvordan ?

På forhånd tak

Anders
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hvis du mener olien er oven på stemplet, så tag tændrøret ud og tøm det af. Kan du rokke med motoren? Der er en anden fare ved at anbringe motoren forkert, og det er at der er rendt vand ind i motoren, så den er rustet fast.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej.

Den har ligget tørt så vand er ikke problemet. Jeg kan sætte den i gear og få stemplet til at køre rundt ved at dreje propellen (hvis det er det du mener med rokke). Dette gør at der kommer olie ud af udstødningen. Snakkede en gang med en påhængsmotor sælger og han sagde at det kunne skade motoren hvis man startede den med olie i cylinderen. Det er mere derfor jeg gerne vil vide hvordan jeg selv kan rense motoren klar til kørsel.

Foreløbig tak for hjælpen
Ud med tændrøret og tørn motoren rundt 47 gange,skift olie (hvis sådan en fætter har olie/benzin filter så nyt påwink tørn motoren 33 gange og monter et nyt tændrør og du er sejlklar.

René
Ok, det lød også lidt som sælgersnak at det var en så kompliceret opgave at der skulle autoriseret service til. Lyder godt jeg selv kan klare det. Men ved du hvad det egentlig er der gør at cylinderen sidder forholdsvis fast når der er kommet olie i?

Vh
når stemplet går op er ventilerne lukkede(hver 2. gang men glem det) og luften trykkes sammen,blandes med benzin og antændes af tændrøret "BANG" stemplet kører ned igen.
Hvis der er olie i cylinderen kan det ikke trykkes sammen og motoren kan ikke dreje rundt,det er det problem du løser ved at pille tændrøret ud,så vil olien forlade cylinderen igennem hullet.
Hvis cylinderen har været fuld af olie er tændrøret sovset til i lort og kan ikke gnistre før det er renset,jeg syntes bare at den skal have et nyt for din sikkerheds skyld.

René
Annonce
Citat fra bonobo

Hej.

Den har ligget tørt så vand er ikke problemet. Jeg kan sætte den i gear og få stemplet til at køre rundt ved at dreje propellen (hvis det er det du mener med rokke). Dette gør at der kommer olie ud af udstødningen. Snakkede en gang med en påhængsmotor sælger og han sagde at det kunne skade motoren hvis man startede den med olie i cylinderen. Det er mere derfor jeg gerne vil vide hvordan jeg selv kan rense motoren klar til kørsel.


Foreløbig tak for hjælpen


Det ville ha' været det vand, som evt. var i motoren efter den kørte sidst rolleyes . Jeg har set folk ta' motoren af, og vende den på hovedet for transport. Hvorfor turner du ikke med startsnoren ? rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Lige meget hvor hårdt jeg hev i startsnoren var der ikke noget der rokkede sig. Kun ved at dreje propellen kunne jeg få noget bevægelse i motordelene.

Vh
Det lyder ikke rart, har du fået det tændrør ud ?, når det er sket, skal den kunne dreje rundt, ellers er der noget andet galt. Det gi'r ingen mening at fortsætte her før det er prøvet. Det eneste tidspunkt olien ikke kan komme ud via ustødn/indsugn. er når stemplet går op til tændingssekvensen, da er begge ventiler lukkede.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg prøvede det sammen med min mariner 4-takt. En flyttede den og lagde den forkerte side op..
Ud med tændrør og hæld så meget olie ud du kan.. bliv ved med at hive i snoren mens tændrør er ude.. Hæld evt lidt benzin ind gennem tændrørshul for at opløse olien.. hiv igen til der ikke kommer mere ud.
du har også olie på den forkerte side af ventilerne.. så tændrøret vil sikkert blive ved med at sovse til og miste gnist.
Jeg rensede det med kaburatorrens på spray.
Det er yderst brandfarligt.. så den fik også et skud ind i indsugning på karburatoren og vupti, så var den igang..
Den oser rigtigt meget det første stykke tid..
og for guds skyld tjek hvor meget motorolie der er på motoren når du har renset den for olie.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Super. Tak for alle svarene, er meget positivt overrasket over den hjælp jeg har fået her på forumet. Har købt nye tændrør, så vil kaste mig over projektet i dag. Vender lige tilbage.

Vh
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis