El og tv kabler i mur

Hejsa.. har lige fundet dette forum og er temmelig imponeret over den hjælpsomhed og ike mindst faglige kompetence der bliver fremvist her.. men nok skamrosning for denne gang biggrin

Jeg er i gang med at renovere vores nye lejlighed og er nået til el installationerne.. De skal fræses ind i vægen (med Fuga indmuringsdåser og flexrør). Det er lavet i et par rum af den gamle ejer men mangler i resten af boligen.. Jeg har to spørgsmål:
1) jeg ved at man ikke må have skjulte samlinger/forgreninger, men er det ok at have dem i indmuringsdåserne.. Der er jo kun skjult af tapet/maling. Sådan er det lavet med den eksisterende løsning. Jeg har aftalt med en installatør at han tjekker det hele af inden jeg lukker det hele til. Men ingen grund til at lave noget han vil forkaste..
2) er det ok praksis at trække et antenne kabel mellem 2 rum i de samme flexrør som el-kablet eller skal man lave et separat rør til dette.. Det drejer sig om ca 4 meter. Hvis det er muligt at lægge ind i væggen ville jeg gerne gøre dette nu jeg er i gang.. Ville egentlig også gerne lægge PDS (computer netværkskabel) kabel ind mellem de to rum..

På forhånd tak for hjælpen
Niels Kau Andersen
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man må ikke lave skjulte samlinger - dvs. alle samlinger skal være tilgængelige og det skal være synligt, hvor de er. De må være i sampledåser, stikkontakter, afbrydere osv., Du må ikke lave dem i en tom murdåse, som du så dækker af med tapet/væv - de skal til enhver tid kunne inspiceres.
Du må ikke proppe telefon/netværks ledning i samme rør som du trækker ledninger til stærkstrøm (jeg er ikke klar over om dette er tilladt, hvis du bruger installationskabel da dette allerede er dobbeltisoleret). Hvis du bruger kabelbakker (det var ikke det du tænkte på..?) så findes der bakker som er inddelt i to, sådan at en kanal kan briges til stærkstrøm og en anden til scagstrøm.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ok det med kabel-tv / strømkabler er forstået - de kommer til at ligge i to flexrør og og en delt kabelbakke det sidste stykke.

*rykker mig i håret over eksisterende skjulte samlinger i el installation* hmm - hvad så hvis man sætter et slags blænddæksel på indmuringsdåserne - altså bibeholde de indmurede samlinger men hvis man fjerner dækslet (der kun er synligt som en hvid firkant) kan man jo komme ind til samlingerne.. Er den så i orden..??

Mvh
/Niels
Hvorfor vil du overhovedet lave samlingerne? Det kan sikkert laves så du slet ikke behøver samlinger. Det lykkedes i hvert fald for mig da jeg lavede et tilsvarende projekt.

Hvis du *slet* ikke kan undvære indmuringsdåsen, kan du jo evt. sætte en stikkontakt i den. Det synes jeg i hvert fald er mere "færdigt" end et blænddæksel.

Hilsen Allan
problemet er at jeg bliver nødt til at have de samlinger.. Der er kun 2 originale strømudtag (gamle monteringskabler i jern/stål rør) og de skal nå ud til 4 rum.. Der har utivlsomt været flere engang men måske er det gået tabt når man før i tiden har flyttet en væg eller andet godt..

anywho - God ide med stikkontakterne.. det løser det ene problem.. men har stdigvæk to samlinger der sidder tåbeligt (bag rør - helt oppe i et hjørne) men så ser man selvfølgelig heller ikke dækslet så meget ;-)

jeg takker for hjælpen
/Niels
Bare lige en tanke... Hvis der er installationer fra den forrige ejer der ikke er ok, kan du jo bare henvende dig til ham med en regning... Bare tal med den mægler du har handlet igennem...
Peter
Annonce
Husk at antennekabler ikke må "knække" mere end en diameter der ca. svarer til en voksen mands overarm, ellers kan der komme underlige signaler igennem, der bla. giver underlige tegn på text tv.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
1). Sælger er ansvarilig for at installaionerne er lovlige.
2). Samlinger er OK bag blinddæksel.
3). Snak med din installatørs lærling om ikke han kan give en hånd.
4). Du er klar over at du ikke selv må trække kabler om monterer den selv? :roll:
Venligst Per
Citat fra PerSalting

4). Du er klar over at du ikke selv må trække kabler om monterer den selv? :roll:
Venligst Per


Det er kun delvist rigtigt! Han må gerne selv trække kabler. Han må i teorien også gerne sætte dem til stikdåser og gøre alt klar (det er jo ikke andet end kobbertråde og plastik :wink: ). Det skal bare være en autoriseret installatør, der forbinder hele herligheden til eltavlen, hvorefter trådene og plastikken bliver en el-installation og dermed stort set "nix pille"!

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Ret beset må man jo også tilslutte den men det skal godkendes af en autoriseret installatør.

Principielt er der ikke forskel på om man el elektrikker eller ej... Det er den autoriseret installatør der udgør forskellen. Han/hun står inde for det der er lavet af deres egne folk men de kan i princippet også godkende andres arbejde, herved overtager de bare ansvaret for arbejdet der er udført.

Men få da en aftale med en autoriseret installatør om hva du laver og hvad han laver, og få en pris på arbejdet. Så er der ingen tvivl, el arbejde skal udføres ordentligt ellers kan der jo ske en masse grimt...

Venligst Njord wink

MVH Njord
Betyder det at der ikke må være en forgreningsdåse i skunken, lige bag skunklågen?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også