Halve herregårdsfliser / stabilgrus?

Hejsa,
Er der nogen der kender et sted på Sjælland, helst i nærheden af 2600, hvor man kan afhente halve herregårdsfliser?

Derudover skal jeg have lagt ca. 9 m2 fliser, er 1 ton stabilgrus så nok? Jeg vil tror at jeg skal fylde ca. 10-15 cm i hullet... Nogen steder her på Sjælland hvor de har dag-til-dag levering?

Mvh.
Lars
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej din stabilgrus mængde er for lille...
Du skriver at du har 9 kvm og der skal fyldes 10-15 cm på.
Det kan hurtigt regnes ud til at være et sted mellem 1 og 1,5 kubikmeter.
Vægtfylden for stabilgrus kender jeg ikke, men et bud er ca 1,8 - 2 ton / kubikmeter.

Husk at de halve herregårdssten skal have den rette tykkelse.. de fåes i forskellig tykkelse.

Alternativt kan du leje en fliseklipper og klippe de sten du har behov for..
Så ved du de passer i dimmension og udseende. ( farve osv )cool

MVH Njord
Enig med Njord omkring Grus. Ring til den lokale vognmand og få leveret grus. De kan sikkert godt levere fra dag til dag. Husk at gruset bliver komprimeret så det fylder mindre når du har været henover en tur med pladevibratoren.

Halve sten kan du bla. købe hos frandsen cement i sengeløse.
Jeg lavede selv mine halve sten med en billig vinkelsliber og en diamantklinge. Lavede en skabelon i træ som jeg lagde tre sten af gange i, og så skar jeg. Så blev de nøjagtigt lige store. Fliseklipper laver hakkede snit, men er udemærket hvis man ikke vil bruge vinkelsliber.
Du skal til begåelse have en 10cm tykt lag som minimum. Dette svarer til 1,1 m3 stabilgrus som vejer ca. 1820 kg. over stabilgrusen skal du have en ca. 3-5 cm tykt gruslag, kaldt afretningslag. Ca. 0,5 m3, vægt er ca. 825 kg.
Anbefaling: lægge en række 'rulleskift'. (Sten på længs, efter snur. Ingen forband. De 13,7cm lange sider vender altså ALTID mod/væk fra belægning.)
Læg så indeni din belægning. Ved start i en hjørne kan de yderste 2 sider med rulleskift tilpasses dine mål.
Dette pynter mere + kun store sten udead som giver mere stabilitæt.
Ved klipning med klipper vend den glatte side mod rulleskift.
God fornøjelse med dit arbejde og resultat.
Du skal til begåelse have en 10cm tykt lag som minimum. Dette svarer til 1,1 m3 stabilgrus som vejer ca. 1820 kg. over stabilgrusen skal du have en ca. 3-5 cm tykt gruslag, kaldt afretningslag. Ca. 0,5 m3, vægt er ca. 825 kg.
Anbefaling: lægge en række 'rulleskift'. (Sten på længs, efter snur. Ingen forband. De 13,7cm lange sider vender altså ALTID mod/væk fra belægning.)
Læg så indeni din belægning. Ved start i en hjørne kan de yderste 2 sider med rulleskift tilpasses dine mål.
Dette pynter mere + kun store sten udead som giver mere stabilitæt.
Ved klipning med klipper vend den glatte side mod rulleskift.
God fornøjelse med dit arbejde og resultat.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis