El og tv kabler i mur

Hejsa.. har lige fundet dette forum og er temmelig imponeret over den hjælpsomhed og ike mindst faglige kompetence der bliver fremvist her.. men nok skamrosning for denne gang biggrin

Jeg er i gang med at renovere vores nye lejlighed og er nået til el installationerne.. De skal fræses ind i vægen (med Fuga indmuringsdåser og flexrør). Det er lavet i et par rum af den gamle ejer men mangler i resten af boligen.. Jeg har to spørgsmål:
1) jeg ved at man ikke må have skjulte samlinger/forgreninger, men er det ok at have dem i indmuringsdåserne.. Der er jo kun skjult af tapet/maling. Sådan er det lavet med den eksisterende løsning. Jeg har aftalt med en installatør at han tjekker det hele af inden jeg lukker det hele til. Men ingen grund til at lave noget han vil forkaste..
2) er det ok praksis at trække et antenne kabel mellem 2 rum i de samme flexrør som el-kablet eller skal man lave et separat rør til dette.. Det drejer sig om ca 4 meter. Hvis det er muligt at lægge ind i væggen ville jeg gerne gøre dette nu jeg er i gang.. Ville egentlig også gerne lægge PDS (computer netværkskabel) kabel ind mellem de to rum..

På forhånd tak for hjælpen
Niels Kau Andersen
Hejsa.. har lige fundet dette forum og er temmelig... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Mange tak for alle svarene.. Jeg valgte den løsning som bl.a. njord foreslog - altså trak kabler, flexrør selv og indmurede Fuga dåserne.. (det er latterligt så meget en elektriker vil ha for dette arbejde -selv om det er "orange" :shock: :shock: .. Men det er vel fordi han egentlig ikke gider dette arbejde.. og fræsning af render til flexrør er da heller ikke det mest spændende jeg har oplevet) og fik så en installatør til at tjekke det inden jeg fortsatte med væggene..

Som jeg har læst reglerne (og nu har jeg efterhånden fået endevendt dem en del) er der i princippet ikke forskel på en skunkdør og et blinddæksel.. meeen det kan da være der er en der kender til dette specifikke tilfælde..

/Niels
Du må gerne have dåser og lignende i en skunk, bare der er adgang til dem. Det samme gælder for lofter og krybekældere.
Når vi nu er ved vægge, så huske at de nye kabler af typen "Light" ikke må mures direkte i vægge, eller gulve, lægges i jord, eller udendørs.

Og ThomasPont. Drejer det sig om en ny installaion, har du ret, hvorimod at hvis det er en udvidelse, eller renovering af installationen må man ikke.
Underligt, men sådan er reglerne.
Venligst Per
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også