vedr. opsætning af hegn (lærketræ)

Hej allesammen. Jeg har lige støbt punkt fundamenter med tilhørende galvaniseret fladjern 2 stk pr. fund til mit nye hegn. Meningen er at montere stolperne mellem jernet uden jordkontakt. Da det jo er lærketræ. Tænkte på om man eventuelt kunne ligge noget hårdt gummi eller andet, mellem beton og stolper for at få mere støtte nedefra. Monterer stolperne med gennemgående bolte 8mm 2 stk pr fladjern, jernet går ca 25 cm op ad stolperne og hegnet bliver 140 cm højt. Med kun 1 vinkel i den ene ende. Ville bare høre om den eventuelle extra understøttelse kunne bruges eller om det var overkill?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ikke lige en konstruktion jeg har hørt om før. :-) Den ekstra støtte betyder nok ikke voldsomt meget, men huske at lægge murepap under sine stolper, hvis de står direkte på beton.


dimensionerne på fladjern er 40mm gang 6 mm 50 cm. Og selve hegnet bliver jo kun 140 cm. Så håber det bliver ståendesmile Men tænkte om lidt støtte nedefra som fiber/hård gummi etc kunne hjælpe. Har også kun 1,5 m mellem stolper burde jo også stive noget af.

Sætter sig ned og beder til det holder!!!!!!!
OK, det lyder som om du har valgt noget rimeligt kraftigt fladjern, så det vælter nok ikke i stille vejr biggrin

Jeg ved ikke om det vil hjælpe med noget støtte i enden, men prøv dog at montere en stolpe og mærk om det hjælper.

Mvh

Klaus
Hejsa som tømrer vil jeg sige at jeg tror at dit hegn nok skal blive stående, jernet skal nok holde det. I bunden stiller du det på et stykke murpap som før nævnt det forhindre fugt fra neden, du kan evt. lade dine stolper soppe i noget klart grundingsolie inden opsætning. Jeg kunne nu godt tænke mig at høre hvor langt ned dit fundament er gravet? man siger jo at huller til hegnspæle skal minimum 90cm ned i jorden for at de holder.

P.s. Jeg kan se det er lidt tid siden at du har skrevet om det på forumet så jeg ved ikke om du har lavet hegnet nu, men bedre sent end aldrig som man siger.

Hilsen Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
Hej Danord

Der er vist også noget med, at du skal huske at bruge rustfrie bolte og møtrikker til at spænde dit fladjern fast med, og at fladjernet, som jeg går ud fra er galvaniseret, ikke kommer i direkte berøring med lærketræet, da det herved skulle blive sort.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis