Døde hvepse = dampe fra hus?

Jeg har i foråret købt et hus, som jeg har brugt en del tid på at sætte i stand herunder maling af vægge (plasticmaling) og paneler (terpentinmaling).

Det undrer mig, at jeg næsten hver dag finder døde hvepse og fluer rundt omkring i huset, og vel at mærke ikke i vindues karmen. Det er næsten dagligt, at jeg finder en eller flere hvepse liggende på gulvet.

Kræene kan selvfølgelig dø af sig selv, men kan der være noget i huset, som afgiver dampe eller lign., som dræber dem? Og er det i så fald farligt for os, som bor der?

Det skal tilføjes, at der er tale om et murstenshus fra 1950 (en muremestervilla, som de så flot kalder det).
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej hhougaard

Efter normalt ca. 3-10 dage er malingen fuldstændig afhærdet, d.v.s. klar til brug og stærk nok i overfladen til og blive brugt, og alle opløsningsmidlerne væk.
I dit tilfælde vand til plastikmalingen og terpentin til oliemalingen.
D.v.s. at der ikke er nogen form for dampe efter 3-10 dage.
Med mindre, du har brugt en maling, der er beregnet til udendørs brug, altså indeholdende "fungicid", så bliver den ved med at dampe, da den kun kan nedbrydes ved hjælp af vand og vejrlig.
Men om det er nok til at slå fluer og hvepse ihjel, kræves der nok et mere kompetent svar, f.eks. fra et teknisk laboratorium.

Colormann

Hej hhougaard

Jeg er sikker på at du ville ende med en temmelig grim migræne inden du når op på koncentrationer af opløsningsmidler i dit hus der kan slå insekter ihjel. Du er slet ikke i tvivl hvis de ikke er dampet af. Som kemiker nægter jeg at tro at det er det der dræber dine "medbeboere" (opløsningsmidler er kun farligt ved længerevarende påvirkning)

Du siger at du har købt huset i foråret - har du overvejet at den forrige ejer måske har sprøjtet/lagt pulver ud - og det er den effekt du ser nu...

Mvh
/Niels
Jeg synes også selv, det lød lidt vildt, men man ved jo aldrig (er først konverteret til gørdetselvismen efter huskøbet!) :-)

Tak for svarene.

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af hhougaard (den 01-08-2003).]
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også