Opretning af gulv / gulvkonstuktion

Jeg har et hus fra 1960. Huset har en tilbygning, med kælder under. Gulvet udgøres af kraftige træbjælker med 500-600 mm mellemrum.

To spørgsmål:

1. Bjælkerne ligger frit i den ene ende. De er ikke fastgjort. De balancere på toppen af en gasbetonmur på nogle mursten.
Er det "byggestilen" fra 60'erne eller er det fusk?

2. gulvet i værelserne ovenover kælderen trænger til en opretning. Der ligger finérplader ovenpå bjælkerne. Jeg tror ikke selvnivelerende spartelmasse er løsningen. Findes der andre metoder? (max. tillæg til det eksisterende gulv: 25-30 mm) Hvad vil metoden være hvis man piller de eksisterende plader af?

Tommy
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis gulvbjælkerne og deres understøtninger er synlige i kælderen, og bjælkerne endda ligger løst på mursten, er det måske muligt at regulere bjælkehøjderne og derved gulvhøjderene, ved at udskifte murstenene med træ- eller plastkiler.

------------------

Venlig hilsen
Knud
Jeg har nu fået fjernet hele det gamle loft. Over et vindue hviler nogle af bjælkerne på to stykker fladjern på 40x8 mm. De er ikke fastgjort eller understøttet på andre måder. Arrangementet ser noget usikkert ud.

Skal bærende bjælker ikke understøttes bedre? For mig ser det hele noget "hjemmegjort" ud.

Svar til tidligere forslag om at hæve/sænke bjælkerne: lyder umiddelbart som en god idé.

Tommy
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også