Jeg er så småt begyndt at planlægge ombygningen/renoveringen af vores toilet/bad.. Det primære problem i den nuværende opbygning er manglen på en decideret bruseplads. Planen var at inddrage en bid af køkkenet til dette formål og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig en masse hjælp her fra siden. Jeg har lavet to grundplaner (før og efter) som er lagt ud på nettet så i kan følge med i mine forklaringer..
http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0307310100.jpg http://www.2ma2.dk/lav-det-selv/0307310137.jpgJeg har prøvet at dele det hele ind i emner På tegningen er den røde ring faldstammen. De små ringe er vandrør. Den ovale ring er toilettet.
Væg: nedbryde det meste af den eksisterende væg mellem køkken og bad (ikke bærende). Opbygge en ny mur ca. 40 cm inde i køkkenet. Den buede afslutning er min kærestes ide jeg mente det ville være nemmere at bygge den skrå men kan da godt se at det visuelt nok ville blive pænere med en afrunding både i brusenichen og i køkkenet.. Hvad kunne man bygge denne væg af jeg tænkte på letbeton elementer dem man kan lime sammen som legoklodser.. man kan selvfølgelig også købe en hel væg til denne del".. Eller er dobbelt gipsplader løsningen..? det gør det jo svært med den runde væg. Afsluttet selvfølgelig med membran og fliser..
Gulv: Det inddragede køkkengulv er fyrretrægulv så jeg ville have støbt et gulv med svalehaler.. Det nuværende badeværelsesgulv (som skal udskiftes) falder ca. 2-3 cm umiddelbart inden for døren (én stor bruseniche). Jeg vil sænke den del der er stiplet på tegningen (inde i brusenichen) og så have resten 2-3 cm højere for at holde vandet inde..
Afløb: Det indtegnede afløb sidder ikke helt godt i forhold til min plan. Håndvasken er placeret lige oven over det nuværende afløb. Det var planen at flytte håndvasken over i den anden side af badeværelset. Men hvad så med afløbet? Skal det flyttes over under den nye vask og så trække afløbet fra et sted i brusenichen derover..
Toilet: Den væg der er indtegnet på efter skitsen skulle have flere formål. 1)Skjule faldstammen (men er det egentlig lovligt/smart ??) 2) få løftet toilettet fri fra gulvet da det så kunne indbygges i den nye væg. Men hvis den væg skal beskyttes mod vand skal der vel fliser på hvordan kan man så komme ind til cisternen.. Måske skulle der laves en vinge ud fra væggen for at splitte brusenichen og toilettet.. Så skal jeg ikke bekymre mig om fliser oven på indbygningscisternen
Ok det var spørgsmålene lidt langt men jeg håber som sagt på en masse hjælp til mit største gør-det-selv projekt til dato. Jeg er klar over jeg nok skal have prof. hjælp til noget af alt det her (afløb og gulv specielt). Jeg har læst bekendtgørelsen om vådrum det er blandt andet der jeg har fået ideen til vingerne.. men layout mæssigt mangler jeg hjælp
På forhånd tak for hjælpen
/Niels Kau Andersen
[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af Niels Kau (den 31-07-2003).]