Nedsænkning af vask og lign i tykke træ plader..

Hej alle gds er,

Jeg skal til at lave et køkken hvor vi har tænkt os at nedsænke en porcelæns vask, samt et gas blus.
Jeg har ikke tidligere prøvet dette, er der nogen der har erfaring med denne lille snedker opgave ? har søgt på youtube om emnet for se om der var noget video.. men uden held.
Håber der er en snedker derude der har lyst til at give en udførlig instruktion, da jeg er fast besluttet på at selv at udføre dette smile
Hej alle gds er, Jeg skal til at lave et køkken... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
har du nogle billeder af vasken? Jo det er ikke svært at save et hul til en vask/kogeplade med at få den underlimet er noget andet
Citat fra bahaman

Ethvert køkken kræver at man skærer i bordpladen for at sætte vasken i. det er vel lige meget om det er porcelæn, plast , zink eller hvad som helst.
Fremgangsmåden er sådan:
Lav en skabelon af din vask, skabelonen laver du ved at du vender vasken på hovedet på et stykke stort papir, marker dette. Mål hvor langt ind der skal skæres (muligvis et par cm mod midten fr alle sider)
-Mål hvor vasken skal sidde.
-Sæt skabelonen her og marker
-Siderne skærer du til ca. 5 cm fra hjørnerne med rundsav vha. lineal
-Hjørnerne skærer du med stiksav
-Put silikone på siderne og kanten af hvor du har skåret og sæt vasken i.
men jeg har selv en porcelæn vask købt i Ikea som skal bare lægge på bordpladen. det eneste man skal skære er afløbs hullet.
håber dette her hjælper
go fornøjelse



Det har vist ikke meget med plansænkning af vasken at gøre?

Plansækning kræver en skabelon og en overfræser.


Thomas! kan jeg mærke at du er efter mig eller er det bare indbildningwink . dette med primer , er ikke noget selv opfundet , det har min mur gjørt og det virkede logisk for mig. hvis du vil spare det 100 kr lap på det , er du da mere end velkommen.biggrin
dette med plansænkning, som du nævner , bare jeg kunne forstår hvad du mener så jeg evt. kunne forholde mig til det. men jeg har sat flere vaske end antallet af fingre på hænder og jeg har gjørt det på den måde , hvis du har en anden måde at gøre det , er det sikkert lige så go eller måske bedre, er du da velkommen til skrive her, jeg er her for ike alene at hjælpe men også at lære noget nyt.
go fornøjelse

p /p
Citat fra bahaman

dette med plansænkning, som du nævner , bare jeg kunne forstår hvad du mener så jeg evt. kunne forholde mig til det. men jeg har sat flere vaske end antallet af fingre på hænder og jeg har gjørt det på den måde , hvis du har en anden måde at gøre det , er det sikkert lige så go eller måske bedre, er du da velkommen til skrive her, jeg er her for ike alene at hjælpe men også at lære noget nyt.
go fornøjelse


Nu går brugerens spørgsmål på plansænkning af vasken og ikke normal montering, hvor man blot skær hul i bordpladen - derfor mit svar wink

EDIT: Der er 3 måder at monterer en vask på: 1) Den traditionelle med et alm hul og så montering. 2) Underlimning - her sidder vasken limet fra undersiden af bordpladen. 3) Plansænkning - hvor der fræses præcist så vasken sidder i samme niveau som bordpladen.


tak igen for svarene.
Mangler dog stadig en arbejdsgang.... efter 15 indslag og lidt mudderkast smile
please anybody der må da være en snedker derude der har erfaring med dette.
Citat fra goldchild

tak igen for svarene.
Mangler dog stadig en arbejdsgang.... efter 15 indslag og lidt mudderkast smile
please anybody der må da være en snedker derude der har erfaring med dette.



Mudderkast og mudderkast :-) Det handler vel om at læse indad, inden man besvarer et spørgsmål - ellers er det som at skrive i øst og få svar i vest ;-) Det er vel næppe meningen her.

Det er svært at lave en beskrivelse af arbejdsgangen synes jeg, men jeg kan da forsøge. Du skal først lave det traditionelle hul til din vask. Det skal være meget præcist. Herefter skal der fræses x antal mm ned i pladen - på ydersiden af det hul du har skåret. Dette giver mulighed for vasken holder plant med bordpladen.

Som sagt er det svært at beskrive - og ikke nogen nem gør-det-selv opgave.


som sagt ligeovenfor..
1.skær det traditionelle hul til vasken.
2.mål tykkelsen på kanten af vasken (så du ved hvor langt ned der skal fræses).
3. mål hvor langt vaskens kant går udover det traditionelle hul.
4. opsæt evt et "ledende" bræt paralel med den kant der skal fræses, til at føre fræseren
5. indstil din/en fræser. efter de målte mål.
sæt vasken i med monteringslim (fås i det lokale byggemarked).

obs. hellere starte med at fræse ldit for lidt af end lidt for meget.
obs2. jeg savede/fræsede min vask og glaskeramiske kogesektion ned, derefter gav jeg min bordplade et par lag olie (hvorefter den logisk nok giver sig) og derefter monterede jeg vasken.

kender personligt en prof. snedker der bla. laver køkkenbordplader.


hehe nok ldit sent.. men så ikk lig datoen..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis