Nystartet håndværker - hvordan finder man kunderne? :-)

Hej allesammen,
jeg har startet egen håndværksvirksomhed og har baggrund som tømrer og maler - desuden har jeg lavet en hel del murearbejde samt fliselægning, mine spørgsmål går på:

1) Hvordan finder man kunderne, uden at skulle bruge formuer på annoncering? Det siges jo der er en stor efterspørgsel, men kunderne kommer jo kun, når de kender en.

2) Jeg har fastsat min timepris til 300,- kr. excl. moms - er det rimeligt, for højt eller i underkanten.

Ser frem til lidt positive svar.


16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
For at starte med det sidste, så lyder din timepris OK. Jeg har set nogen der var højere og nogen der var lavere, såeh.

Med hensyn til hvordan du finder kunderne. En mulighed jeg har set udnyttet er et samarbejde med din gamle mester, udfra den betragtning at håndværkere er en mangelvare.
Da jeg selv for mange år siden lavede timelønnet arbejde for private, da fandt jeg kunderne ved:

1. annoncer i den lokale ugeavis under Køb/salg/bytte-sektionen
2. små A5-reklamesedler (hjemme-printede) som jeg uddelte i nogle kvarterer

Dengang tog jeg 200 kroner i timen, og det var ikke et problem at finde kunder. I de mellemliggende år er der kommet så mange (og så store) kunder til, at min timepris nu er 1.500 - hvorfor jeg selvsagt ikke længere arbejder for privatkunder.

/Jan
Hvad med at få en ordentlig hjemmeside..
En med nogle billeder af hvad du har lavet.
Hvis jeg skal vælge en håndværker i din branche ( brancher ) vil jeg altid gerne se hvad han/hun har lavet før... Der laves en masse fusk, og en masse godt... For mig er det vigtigt at vælge en der laver noget godt og at det bliver ordentligt første gang.

Så små annoncer og evt omdelte brochurer. men med en hjemmeside henvisning hvor kunder lige kan checke arbejdet ud inden de ringer og spørger... Du er jo ukendt for dem endnu...

Og samarbejdet med en gammel mester er også helt brugbar.
Eller tilsvarende samarbejkde med et boligselskab eller en udlejer, eller evt en bolig administrator.
Der er også mulighed for at være underleverandør til nogle af de mange bygge selskaber.. de mangler ofte en til at lave spjæld arbejde og ofte en mand i kort elller lang tid når de er kommet bagud.. Og ved at bruge en der selv kommer med maskiner osv er det en ret enkel sag at hyre een hjælpnde hånd ind. Hvis de henter en unden grej skal der jo lige et værktøjssæt til og det er pludselig ikke så enkelt længere...

I din brochure kan du jo evt pointere at du er villig til at arbejde sammen med bygherre omkring opgaven.. bygherre kan måske gå til hånde... Og dermed få en ekspert med i sjakket og stadig selv bidrage med en del timer og dermed spare lidt i den sidste ende...

Held med projektet....

MVH Njord
Du kunne også lave nogle indlæg på gør det selv sider på nettet, hvor du fortæller kort om de kvalifikationer du har og samtidig i en side bemærkning for nævnt din timepris. På den måde vil du få en masse potientielle kunder i tale som rent faktisk har et byggeproblem/udfordring.

Held og lykke med at finde nogle kunder. Du har fat i den lange ende :-)

PS: Få lavet hjemmesiden med referencer og smid gerne linket ind her for min skyld. Man ved aldrig hvornår man for brug for en prof når det driller. :-)

PPS: Genialt indlæg du har lavet :-)

 Bungalow... Nu med helt ny 1.sal. - www.plusa.dk/hus

Tak for alle de gode råd, kom endelig med flere smile

Omkring referencer, så er der en del heldivis, jeg har bl.a. lavet følgende:

Totalrenovering af et hus fra 1880. Herunder afslibning af gulve, støbning af nye gulve, isætning af vinduer, opbygning af nye vægge, lægning af fliser på badværelse og køkken. Spartling og malerarbejde.

Senest opgave: Renovering af cafe på frederiksberg. Nye gulve med granit, maling indvendig og udvendig. Oppudsning af vægge, glasvæv, tilpasning af bordplader og meget mere.

Stor erfaring med isætning af døre og vinder samt selvfølgelig stort set alt tømrer og malerarbejde.

Har desværre endnu ikke billeder af mine projekter, men de følger snarest og er også igang med website.

Så der er sket lidt her på det sidste, men synes det er gået i stå i løbet af de sidste par uger, så jeg leder med lys og lygte efter lidt flere opgaver smile


Annonce
Mange både private og virksomheder er nok ved at lukke ned p.g.a. en nært forestående ferieperiode. Der nævnes jo i medierne at de nye regler med 30% bebyggelsesprocent ift de nuv. 25% skulle sikre et fortsat byggeboom, så der skulle dukke en masse tilbygninger op. De må være af et passende omfang for et enkeltmandsfirma som dit.

Pøj pøj.
Hej håndværker,
Jeg har selv haft stor succes med at arbejde sammen med (læs: annoncere) på diverse byggeportaler, hvor kunderne melder opgaver ind, hvorefter de sendes ud til de tilmeldte håndværkere.
De - efter min mening - 3 bedste portaler er i øjeblikket:
www.GratisByggetilbud.dk
www.ByggeStart.dk
www.3Byggetilbud.dk
- og så er jeg helt enig med NJORD - sørg for at få en pæn og velfungerende hjemmeside med et nemt og genkendeligt navn, som du kan henvise alle dine potentielle kunder til.

Rigtig god fornøjelse med din nye virksomhed
Hilsen fra Carsten, www.VinduesMarkedet.dk

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
Ud over de ting der er nævnt tror jeg du skal gøre dig klart hvilke pgaver du vil / kan påtage dig... Er det kun en mands opgaver eller ønsker du at etablere samarbejde med andre mindre håndværkere ( en mands voirksomheder ) hvis der byder sig større opgaver, eller er det ikke dig der klarer dem?
På samme måde om du er den type der kan og vil arbejde sammen med bygherrer selv omkring opgaverne. Det kan der være potentielle opgaver i men også problemer.. Så i disse tilfælde sørg for at få en klar beskrivelse af hvad og hvornår bygherren selv deltager og med hvad. Samt ikkemindst ansvars fordelingen.. At bygherre rydder op og fx laver nedbrydningen er jo ganske rart.. for såvel dig som bygherre ( jeg tænker på prisen for begge.. dit tilbud lyder bedre... Og bygherre får løbet en masse enrgi af sig i projektet).
Men risikoen er at det ikke er klar til at bygge op når du kommer ;-( At der ikke er fjernet det der skal, eller måske fjernet meget mere... Hvem risikerer så at hænge på den del?? Såvel økonomisk som tidsmæssigt....

Bare nogle tanker....

MVH Njord
Hej Thomas,

Kan forstå du er fra københavnsområdet, idet du nævner frederiksberg.

Hvordan kan man få fat i dig.

Mikkel
Hej Thomas.

Har du brug for en dygtig fotograf som kan vise dine projekter, så kan jeg hjælpe dig. Jeg har selv et par byggeprojekter i gang, som jeg kunne bruge lidt hjælp til... Måske kunne vi hjælpe hinanden ??.. wink
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også