Overfræser Vs Kantfræser

Hej,

jeg skal ud og have mig noget værktøj, men har ikke den store erfaring med de forskellige mærker og modeller.

Jeg er lige nu på kig efter en overfræser / kantfræser til at færdiggøre et bord jeg er igang med.

Jeg har siddet og kigget mig lidt omkring og kan se der både er noget der hedder overfræser og kantfræser.

Jeg skal umildbart lige nu kun bruge en fræser til kanten på bordet men det ville da være rart hvis den også kunne fræse andet end bare kanten, f.eks ind ad i pladen da jeg påtænkt at lave noget halløj med at fræse en rille og ligge en rustfri stål plade i.

Skal betegnelserne på de forskellige maskiner forstås sådan at en kantfræser KUN kan bruges til kanten og en overfræser kan bruges til BÅDE kant og mere ? eller kan den KUN bruges til alt andet end kanten ?

Den eneste jeg har prøvet og har en smule erfaring med er en hvor der sad et lille hjul på længere nede en maskinens flade som rullede langs med kanten rundt for at holde afstand. Jeg går ud fra det er en kantfræser, og jeg kan ikke se lignende anordning på de overfræsere jeg har kigget på.


Da mit behov ikke er videre stort og til daglig brug hvad skal jeg så gå efter ? Nogen der har nogle forslag ?
Kan jeg få noget fornuftigt til 1000 - 1500 kr ?


Håber nogen lige kan hjælpe


Mvh

Martin F



ps. er der nogen der kan anbefale et sted at købe værktøj til rimelig priser ?
Jeg er også på udkig efter en stiksav, rundsav (gerne festool med føringsskinde), 2x bukke
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har egentlig fundet en overfræser her som ser ud til i teksten af besvare et af mine spørgsmål da der står den også kan bruges til kantfræsning.

http://www.toolworld.dk/store.php?ctrl=120210&pno=60140&pointer=0

Vil det sige der følger et hjul med der kan monteres eller hvordan ?

Ville det iøvrigt være et fornuftigt valg ?


Jeg har også kigget på en fra Festool
http://www.festool.dk/mediandoweb/index.cfm?sLanguage=Danish&ID_O_TREE_GROUP=2588&PARENT=2578&AKTIVPROD=1

Den er noget dyrere, og jeg må indrømme at jeg ikke forstår hvorfor jeg skulle vælge den frem for Boschen der på papiret er kraftigere (både i Watt og Omdrejninger).
Hejsa

Forskellen på en kantfræser og en overfræser kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med, men en overfræser er generelt et dejligt stykke værktøj.

Det "hjul" du omtaler, er et fastmonteret leje på fræsejernet, oftest på jern til afrunding af emner

Mvh. Anders

Med venlig hilsen

Anders

Hej MartinF.

Hvis du kun skal bruge overfræseren et par gange om året, måske max. 5 timer ialt, er det alt for mange penge at smide efter en overfræser.
Du kan i så tilfælde udmærket klare dig med en fra www.harald-nyborg.dk til omkring 150,00 - 200,00 Kr. + fræsejern. Alt andet vil være hul i hovedet.
Og så kan en overfræser udfører samme arbejde som en kantfræser,, hvorimod en kantfræser ikke kan bruges som overfræser.


V.h. Håndværkeren
Tak for de hurtige svar.

Jeg skal bruge den forholdsvis meget lige nu da jeg både skal lave køkken, lidt forskellige til stue og soveværelse mm. da jeg skal til at sætte lejlighed i stand.

Men derefter vil behovet nok være begrænset.

Sådan en til 168 kr i Harald Nyborg virker godt nok voldsomt billig.

Kvaliteten af fræsningen afhænger vel mere af selve fræsehovedet/jernet end af selve maskinen ?

Kan se Watt og Omdrejnings mæssigt er den lige så god som den fra FesTool som jeg linker til, hvilket ikke rigtig giver meget mening.

Der må da være et eller andet der gør at Bosch og Festool er så meget dyrere ?
Er det bare holdbarheden ? eller kan de nogle skjulte tricks som den fra Harald Nyborg ikke kan ?


Jeg vil bare gerne have noget godt værktøj jeg kan have de næste 10 år eller mere.
Men på anden side skal man købe mange af dem fra Harald Nyborg før det render op.
Det der gør dem dyrer er ergonomien, altså hvordan tingene sidder og hvordan de fungere.. Dem fra HN har elendig ergonomi, bla sidder kontakten på selve fræseren og ikke på håndtaget som på feks. Bosch'en.. Men igen, pris og kvalitet hænger sammen wink

Du kan også tydeligt se det når man ser på de to overfræsere de har på toolworld.dk
Annonce
ja det er rigtigt men hva så med den tid du bruger på at køre frem og tilbage, og benzinen ikke mindst, sådan nogen maskiner går som regelt i stykker fem minutter over lukketid.

midt råd er køb en rimelig model i dit nærmområde, sku lortet gå i stykker inden garanti perioden har du ikke så langt og bytte den.

Jeg havde købt en bosch skruemaskine 35km væk fra hvor jeg bor, da motoren 1 1/2 år efter gav op havde jeg ligså langt at få sendt den til reperation x 4

Men det er nu stadig en god maskine...

VH BThye
Jeg har faktisk sådan en fræser fra Harald Nyborg, da jeg købte den var prisen 129,00 Kr. Det er et par år siden nu og den køre upåklageligt endnu.
Det er med pris i forhold til kvalitet som før påpeget, men går man lidt forsigtigt til den og lader være med at knokle den så er det en udmærket maskine, og ja det hele afhænger af hvilke jern du bruger og med hvilken hastighed du lader maskinen kører med ved arbejdet.

V.h. Håndværkeren
Vil bare lige høre hvilke fræsejern der kan anbefales ?
Har ingen forstand på området. Leder efter nogle i fornuftig kvalitet.

Er det et Notfræsejern man bruger til at fræse riller med ?

Skal lave nogle nye fodpaneler og vil fræse en rille til at gemme kablerne i.
Jeg købte på et tidspunkt sådan et lille skab hos HN med 35 forskellige jern, de er ganske gode sålænge man ikke voldtager dem. Jeg mener at have set at de stadig har dem. Og ja det er et notjern du skal bruge til at lave "riller" med til dine kabler.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis