Inspiration af værksteder?

Hejsa alle sammen, dette er mit første indlæg herinde og må sige at det er et rigtigt fedt site det her.
Jeg er igang med at lavet et hobbyrum i vores udhus.
Mit spørgsmål er om i har nogle gode idéer til indretning/ophæng af værktøj? jeg ønsker ikke noget billigt plastik noget fra harald nyborg, men gerne noget hjemmelavet, men så er det lige at min fatasiløshed rammer mig lidt, mit værksteds bord er lavet af en gammel massiv dør og der er sat en spåndplade på væggen til værktøjet.
Har i nogle idéer? evt. billeder af jeres eget værksted?

M.v.h. Thorleif

Bygningssnedker ved den Vejlensiske ådal.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mester og velkommen!!

Jeg går selv med de tanker eftersom jeg selv lige har købt hus...

Nogle af de ting jeg har overvejet er om jeg kommer til at bruge en værktøjsvæg til noget, eller om det bare skal være for at jeg kan nyde synet af alt mit værktøj!!

En ting er dog sikkert. Og det er at de ting der kommer op at hænge skal være hængt på sådan en måde at de er til at tage ned og hænge op i et snuptag. Ellers bliver det simpelthen liggende på bordet...!! Desuden vil jeg have min kompressor til at stå udenfor værkstedet, så jeg ikke skal høre på den larm!

Men jeg synes du skal tænke dig lidt om ang. dit forbrug af værktøj. Hvis du nu er elektriker og bruger din skævbider og skruetrækker hver dag, duer det ikke at de hænger øverst! Hvor en aftrækker ikke nødvendigvis behøver at hænge som det første...

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Wee, jeg skal også have mig et værksted smile
Vi har en stor stald hvor det kun er halvdelen der bliver brugt til hestene.
Så vi vil lige vælte en skillevæg eller 3 og indrette det med alle vores maskiner vi har fået anskaffet gennem det sidste års byggerier.

Nu du #2 skrev om at stille din kompressor udenfor tænkte jeg lige hurtigt om det ikke er muligt at lave en lydisoleret kasse man kan sætte den i?
kan det stadig "trække vejret" så?

RhyMe

ps. i midten af stalden er der mange meteres gang, så vi kommer ikke til at står med "heavy machinery" lige op i hovedet på hestene smile
Jeg har på et tidspunkt bygget sådan en lydisoleret kasse til min kompressor.
Den var bygget af noget 9 mm. krysfiner lidt større end kompressoren, på indersiden af kassen havde jeg sat perforerede masonit plader med en træliste på 2 cm. imellem masonit og krysfiner ( Princippet i en lydpotte) I bunden havde jeg et 10 cm. tykt lag grus med et par fliser ovenpå. Det optager den støj kompressoren giver igennem gulvet. Den ene gavl kunne åbnes så jeg kunne komme til at tømme for kondensvand i tanken og der var et hul på Ø 10 cm. med en svamp imellem så den kunne trække luft ind i kassen.
Dengang boede jeg i en etage ejendom og jeg hørte aldrig en klage over at den stod tændt altid.
Den egentlige grund til at jeg lavede den "lydpotte kasse" var at jeg fik et Chok hvergang den startede når jeg gik nede på værkstedet.

V.h. Håndværkeren
Wow, det kalder jeg et "Thread Hijack"!! Halvandet svar og pludselig handler det om at lydisolere kompressorer.

Tilbage til det oprindelige spørgsmål: jeg har også spånplader på væggen over arbejdsbordet. Nederst er et vandret bræt påskruet spånpladen (ca. 20 cm over bordpladen), brættets profil er vel ca. 2 x 8 cm. Her er der simpelt hen boret passende huller i brættet så man kan hænge skruetrækkere, kørnere etc. op.
Brættet er skruet på UDEFRA (dybe sænkninger til skruerne, ellers bliver de for lange!), så kan jeg altid udskifte det hvis mit værktøjsudvalg ændrer sig.

På spånpladen hænger tænger, hammere, svensknøgler mv. Her har jeg boret huller i spånpladen og limet trædyvler i de passende steder. Igen, hvis mit udvalg ændrer sig kan jeg hurtigt save de gamle dyvler over og slibe dem ned, det kan praktisk taget ikke ses (umalet spånplade). At bore ud til nye dyvler går i et snuptag.

Under bordet er der naturligvis skuffer til andre sager (bor, f.eks.)

Planlæg det ordentligt først (lag alt værktøj ud på pladen, mål op til hullerne i brættet mm.), så bliver det pænt og overskueligt.

MvH,

Bent.
Ja der er vi jo så forskellige, jeg har to værktøjs skabe, et hvor alt mit håndværktøj til træbearbejning hænger sidder og står på hylder. Et mindre til alt mit "mekanikker" værktøj og mine maskiner. Og så ellers hylder til diverse "Bacho" reoler mm.
Nåeh ja og så lige min gamle værktøjskiste.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Et eller andet sted gælder det bare om at indrette det hele sådan som man har det bedst med selv. Det skal jo være et sted man har lyst til at gå hen i fritiden for at være konstruktiv.

Personligt ville jeg jo gerne have en "tænke sofa" ude i mit værksted. hehe.

RhyMe

p.s. Det var ikke for at lave et "Thread Hijack" som du kalder det smile sorry for det hvertfald... Men tak for svaret med kompressorkassen
Jeg kan tre sprog, Dansk Dansk og Dansk !
Så oversæt venligst hvad: Thread Hijack, betyder så har jeg også en chance for at fatte pointen.

V.h. Håndværkeren
af "kapre" en tråd... hehe

#1 starter et emne
#2 spørger om noget andet
#3,4,5 osv svarer på #2's spørgsmål...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis