Utæt gulvvarme?

Fugerne mellem mine klinker er et enkelt sted (diameter 50 cm) mørkere og skinner mere end de øvrige, og nu er jeg blevet alvorlig bange for at der er en utæthed i gulvvarmen (PEX-rør). Det kan også være der er spildt et eller andet på gulvet, ligesom jeg har svært ved at afgøre om fugen er fugtig.

-Hvordan kan jeg tjekke om der er en utæthed/fugt?

-Hvis jeg kan lokalisere et eventuelt hul, vil det så være muligt med et godt resultat, at brække betonen op (10 cm med rio-net), få en VVS'er til at reparere/lappe PEX-røret, fylde hul med beton og lægge de 2-4 nye klinker det drejer sig om?

Jeg har fjernvarme, og kunne formode, at det umiddelbart ikke var lovligt at reparerer, men at hele gulvet skal brækkes op. Det har jeg dog hverken penge eller tid til for nuværende, så umiddelbart er jeg ude efter en midlertidig brugbar løsning.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har en utæthed, så vil du kunne se det ved at anlægget taber tryk.

Jeg går ud fra at du ude ved din fjernvarme unit har et manometer, samt en ekspansionsbeholder, fyld evt lidt ekstra vand på anlægget, så du for et højere tryk, og sold så øje med viseren på manometeret, hvis den stadig står på samme tryk om en uge, så vil jeg mene at dit system er tæt

Mvh

Klaus
du kan søge på noget der hedder isotopcentralen..

det er nogle der sender radioaktivt væske ind i dit pex og så søger efter utætheder. det er vel og mærke ganske ufarligt for dig.. men skidt smart.
så kan du nemmelig nøjes med at åben et lille hul i gulvet frem for at banke det hele op.
så kan vvs manden lavet utætheden og du kan få lagt fliser på igen..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
til spot vvs hvis din løsning skal virke kræver det at der er veksler på, hvis der ikke er det kører anlægget sammen med fjernvarmen.
til spørger. hvis ikke du har veksler på skal du have trykprøvet anlægget,din vvs mand har en pumpe som man laver et tryk ved hjælp af. og så kan man se om det er utæt
Tak for svarene.

Kunne heller ikke finde hverken manometer eller ekspansionsbeholder, men jeg ved jeg ikke har varmeveksler, så det forklarer det jo :-)

Men kan man reparere det som jeg foreslår, og vil det være lovligt?
Jeg troede du havde inddirekte fjernevarme(med veksler)

Hvis du har direkte fjernvarme, så er det bedst at ringe til fjernavarmeværket og høre ad om regler.

Jeg kunne ikke forestille mig andet end at du kan få det repareret, at banke hele gulvet op, ville være helt ude i hampen. Tit sker det at ved nybyggeri og renovering at man for boret ned i en gulvvarmeslange, så banker man ikke hele gulvet op for at lægge en ny slange, den bliver bare repareret med en samlemuffe.

Mvh

Klaus
start med at få trykprøvet anlægget,
hvis det er utæt og du kan finde hullet ,ja så kan det repareres med en conex samlemuffe.
om det er lovligt ved det ikke men det er da bedre end et hul.
så lige et par spørgsmål hvordan skulle der komme hul, er det nylig lagt.
har du ikke rørskadeforsikring.
hvis du lægger øret til gulvet kan du så høre en tydeligere susen på stedet, en på resten af gulvet,prøv at tørre det op med en føntørrer bliver det vådt igen.
står din vandmåler helt stille når der ikke er forbrug.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis