Ventilering i kvistkonstruktion

Når jeg bygger en kvist med zink på flunker og tag, skal konstruktionen ventileres for at undgå kondens?

Hvordan klarer jeg det?

Jeg havde tænkt mig en konstruktion hvor flunkerne består af 19mm brædder som skrues på en lægte som ligger ovenpå spærene (som er 125mm). Jeg placerer brædderne på spærene så deres yderside flugter med spærenes yderside. Udenpå brædderne lægger jeg undertag eller tagpap og yderst et lag zink. Indvendig isolerer jeg flunker og tag, og afslutter inderst med dampspærre og gips. Isoleringen kommer altså til at ligge ovenpå spærene.

Men hvad så med ventilering? Skal hele isoleringen ventileres, eller skal jeg bygge et hulrum mellem isolering og flunker/tag?

Kvisten bygges på et understrøget tegltag hvorunder der ligger isolering (mineraluld med papir omkring) og inderst forskalling. Udenpå forskallingen vil jeg sætte dampspærre og gips. (Jeg har fjernet det oprindelige rørpuds).

Et andet spørgsmål: Når jeg er færdig med kvisten, vil jeg have rokket med nogle tagsten på det gamle tag. Skal jeg fjerne forskalling og isolering og påny understryge, eller kan jeg regne med at taget er tæt?

Kan gruppen hjælpe mig?

Hilsen Allan
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Du har da ellers været kvik til at skaffe materialet.

Når du læser ERFA-bladet igennem kan du sikkert se hvor mange kviste der udføres rundt omkring men konstruktionsfejl.

Eksempelvis med krydsfineropbygning eller fladt zinktag o.s.v. men som jeg plejer at sige: Det er jo ikke altid det går galt når man kører over for rødt, men risikoen er væsentlig større end andre steder.

------------------
www.orla-nautrup.dk
En sød pige hos Byg-Erfa sendte mig materialet pr. mail. Fin service.

Det besvarer dog ikke mit spørgsmål vedr. understrygning:

Taget er understrøget under den del hvor der er beboelse. Længere oppe (hvor der er loft), er der ikke understrøget.

Hvad gør en tømrer når han bygger kvist på sådan et gammelt tag? Fornyer han understrygningen udenom kvisten, eller kan jeg regne med at det stadig holder. Idet jeg bygger kvisten, tager jeg enkelte tagsten af, og går på andre, som dermed vil kunne rykke sig lidt...

Hilsen Allan
Hej

I princippet skal du eftergå din understrygning ca. 1 gang årlig men det er der vistnok ikke mange der gør, men hvis det ikke kan lade sig gøre at vedligeholde det nedefra, er man nødt til at lave en overstrygning, som er ligeså anerkendt en løsning.

------------------
www.orla-nautrup.dk
Annonce
Så blev kvisten færdig og klar til zink og bly. Nu hvor det er blevet muligt at lægge fotos på siden, vil jeg lige vise min kreation frem. Som ikke-håndværksuddannet, er jeg en lille smule tilfreds med min præstation.... biggrin
Hej

vil du ikke oploade det færdige resultat med zink og vindue,

Det kunne være interessant at se

På forhånd tak
Jo, jeg viser naturligvis gerne resultatet frem. Tak fordi du spurgte... :-)

Jeg endte med at lave 150mm isolering i flunkerne (bag en ventilationsspalte på 10mm) og 200mm isolering under taget (bag en ventilationsspalte på 50mm). Alle ventilationsspalter står i forbindelse med hinanden og med spalten under teglstenene, så ventilationsproblemet er dermed løst. Forhåbentlig med lang levetid til følge.

Da jeg var færdig, understrøg jeg teglstenene rundt om kvisten før jeg isolerede og satte ny indervæg og loft op.
Den er vireklig pæn den kvist.
Hvad stod den dig ca. i ikroner og øre?
Jeg skal selv igang med 2 stk kviste på vores hus.
Så jeg er meget nysgerrig.
hvor lang tid ca. brugte du?
Lavede du selv zinkbeklædningen?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis