Danmarks smukkeste Danboat 29

Hej alle

Nogle af jer ved jeg købte en Danboat 29 som trængte til en kærlighed hånd. Det har vist sig at være hænder den trængte til. Hvis det er ok vil jeg her gennem de næste 3 uger vise lidt billeder af renoveringen og hvordan vi har løst opgaverne hen af vejen.

Vi købte båden i august 2006 og tog den på land i nov. Planen var at ordne hende udvendigt det første år og så tage det indvendige næste år. Men som det blev nu det hele dette år.

Første opgave var bunden der blev slebet ind til glasfiberen og bygget op igen - dette har jeg beskrevet i en anden tråd omkring bundmaling. Stort arbejde, men lige til at gå til.
En streg i regningen var imidlertidig roret - der var volsomme tæringer omkring rorstammen. Da roret ikke lod sig flække for udskiftning af rorstammen, blev der taget en hurtig beslutning - sådan et lave jeg selv.
Roret blev målt op og arbejdet gik igang. Roret blev fremstillet i rustfri stål og belagt med 3 mm glasfiber, spartlet 5 gange og malet efter samme konsept som bunden - og jo der var nogle der mente at jeg skulle elektropolere det som man kunne spejle sig idet - men nej - alt skal være så originalt som da hun blev lavet. I mens jeg lavede ror gik Anna igang med lakeringen og har ind til nu brugt hvad der svarer til 68 m2 lakeret overflade.
Næste opgave blev dækket og mastefod - men det bliver i fortsættelsen jeg fortæller om det.

Hvis I syntes det er interessant fortsætter jeg og I må jo stille alle de spørgsmål I har lyst til
Jeg har vedhæftet de første billeder

flying leth
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hi Fly Danmarks smukkeste står der, og så får vi bare billeder af din ? hæ hæ

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Hi Fly Danmarks smukkeste står der, og så får vi bare billeder af din ? hæ hæ


Jo Jo lynæs bare vent der kommer flere billeder og den er færdig til søsætning den 15.juli d.å.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
hvis du har informative sider om dit værk , hvordan, hvilket værktøj/før-efter er jeg da int. til min hjemmeside om bådreparation, som jeg håber hen ad vejen kan bruges af bådfolk, som søger andres erfaringer. Gerne med forklarende tekst.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Citat fra lynæs

Hi Fly Danmarks smukkeste står der, og så får vi bare billeder af din ? hæ hæ


Jo jo lynæs der kommer flere billeder - bare vent planlagt søsætning den 15.07.07
Citat fra lynæs

hvis du har informative sider om dit værk , hvordan, hvilket værktøj/før-efter er jeg da int. til min hjemmeside om bådreparation, som jeg håber hen ad vejen kan bruges af bådfolk, som søger andres erfaringer. Gerne med forklarende tekst.


Jeg ved ikke lige hvad der skete men jeg fik vist gentaget mig selv.

Jeg vil meget gerne lave en lille forklaring om de lidt mere specielle ting vi har lavet og jeg har faktisk taget mange billeder gennem hele processen så hvis du fortælle hvordan jeg sender det til din hjemmeside skal det være mig en stor fornøjelse.

Der kommer også nogle effekter til salg på dit brugt marked senere
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Citat fra Flying Leth

Hej alle

Nogle af jer ved jeg købte en Danboat 29 som trængte til en kærlighed hånd. Det har vist sig at være hænder den trængte til. Hvis det er ok vil jeg her gennem de næste 3 uger vise lidt billeder af renoveringen og hvordan vi har løst opgaverne hen af vejen.

Vi købte båden i august 2006 og tog den på land i nov. Planen var at ordne hende udvendigt det første år og så tage det indvendige næste år. Men som det blev nu det hele dette år.

Første opgave var bunden der blev slebet ind til glasfiberen og bygget op igen - dette har jeg beskrevet i en anden tråd omkring bundmaling. Stort arbejde, men lige til at gå til.
En streg i regningen var imidlertidig roret - der var volsomme tæringer omkring rorstammen. Da roret ikke lod sig flække for udskiftning af rorstammen, blev der taget en hurtig beslutning - sådan et lave jeg selv.
Roret blev målt op og arbejdet gik igang. Roret blev fremstillet i rustfri stål og belagt med 3 mm glasfiber, spartlet 5 gange og malet efter samme konsept som bunden - og jo der var nogle der mente at jeg skulle elektropolere det som man kunne spejle sig idet - men nej - alt skal være så originalt som da hun blev lavet. I mens jeg lavede ror gik Anna igang med lakeringen og har ind til nu brugt hvad der svarer til 68 m2 lakeret overflade.
Næste opgave blev dækket og mastefod - men det bliver i fortsættelsen jeg fortæller om det.

Hvis I syntes det er interessant fortsætter jeg og I må jo stille alle de spørgsmål I har lyst til
Jeg har vedhæftet de første billeder

flying leth


Så kom turen til dækket. Jeg har tidligere b.la. sendt foto og spurggt i LDS om gode forslag til rensning af dækket - alt blev prøvet men det vistie sig at gelcoaten var slidt igennem flere steder så det blev besluttet at dækket skulle males.
Dette er en større omgang idet alt skal demonteres på dæk. Herefter blev dækket grovslebet og gennemgået for huller , revner etc. Disse blev spartlet.Ialt gennemgik vi dækket 4 gange og med ligeså mange spartlinger, da man altid finder nye små huller man overså .
Mastefoden der som original er en tilpasset træklods er skiftet til en rustfri mastefod p.g.a. råd i den gamle. Måden denne var gjort tæt på var ikke tilfredsstillende, hvorfor vi har inddækket den i glasfiber. Med lidt påpasselighed - (når der lægges glasfiber løber polyester/epoxy meget !)

Min erfaring mht. spartelmasse er at vi har anvendt Hempels 2-komponet overalt. Den er lidt hårede at slibe, men tilgængæld er den meget nemmere at arbejde med under spartlingen.

Som maling har vi anvendt Toplac fra International, der er 1-komponent og meget nem at arbejde med og som stor fantastisk blank.

I skridfelterne er der blandet 1 pose skridpulver pr. 750 ml maling - det er afprøvet og det er absolut nok til at sikre fast fodfæste. Når man ser på dækket kan man ikke se at der er skridsikring bortset fra det original hvorpå skridlaget er malet

Jeg har vedhæftet lidt billeder

PT er jeg igang med montering af både så om ikke så længe skal I få beviset på overskriften

Flying Leth
Ja Ja !!!!!!!!!!! hvis det skal blive til noget må du hellere få fruen mere i fokus. rolleyes cool . PAS NU PÅ at du får tætnet ved alle beslag, så der ikke løber vand ind i distancematerialet. Hvis vi skal se noget, må du nok gå over til close up fotografering rolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også