Citat fra Flying Leth
Hej alle
Nogle af jer ved jeg købte en Danboat 29 som trængte til en kærlighed hånd. Det har vist sig at være hænder den trængte til. Hvis det er ok vil jeg her gennem de næste 3 uger vise lidt billeder af renoveringen og hvordan vi har løst opgaverne hen af vejen.
Vi købte båden i august 2006 og tog den på land i nov. Planen var at ordne hende udvendigt det første år og så tage det indvendige næste år. Men som det blev nu det hele dette år.
Første opgave var bunden der blev slebet ind til glasfiberen og bygget op igen - dette har jeg beskrevet i en anden tråd omkring bundmaling. Stort arbejde, men lige til at gå til.
En streg i regningen var imidlertidig roret - der var volsomme tæringer omkring rorstammen. Da roret ikke lod sig flække for udskiftning af rorstammen, blev der taget en hurtig beslutning - sådan et lave jeg selv.
Roret blev målt op og arbejdet gik igang. Roret blev fremstillet i rustfri stål og belagt med 3 mm glasfiber, spartlet 5 gange og malet efter samme konsept som bunden - og jo der var nogle der mente at jeg skulle elektropolere det som man kunne spejle sig idet - men nej - alt skal være så originalt som da hun blev lavet. I mens jeg lavede ror gik Anna igang med lakeringen og har ind til nu brugt hvad der svarer til 68 m2 lakeret overflade.
Næste opgave blev dækket og mastefod - men det bliver i fortsættelsen jeg fortæller om det.
Hvis I syntes det er interessant fortsætter jeg og I må jo stille alle de spørgsmål I har lyst til
Jeg har vedhæftet de første billeder
flying leth
Så kom turen til dækket. Jeg har tidligere b.la. sendt foto og spurggt i LDS om gode forslag til rensning af dækket - alt blev prøvet men det vistie sig at gelcoaten var slidt igennem flere steder så det blev besluttet at dækket skulle males.
Dette er en større omgang idet alt skal demonteres på dæk. Herefter blev dækket grovslebet og gennemgået for huller , revner etc. Disse blev spartlet.Ialt gennemgik vi dækket 4 gange og med ligeså mange spartlinger, da man altid finder nye små huller man overså .
Mastefoden der som original er en tilpasset træklods er skiftet til en rustfri mastefod p.g.a. råd i den gamle. Måden denne var gjort tæt på var ikke tilfredsstillende, hvorfor vi har inddækket den i glasfiber. Med lidt påpasselighed - (når der lægges glasfiber løber polyester/epoxy meget !)
Min erfaring mht. spartelmasse er at vi har anvendt Hempels 2-komponet overalt. Den er lidt hårede at slibe, men tilgængæld er den meget nemmere at arbejde med under spartlingen.
Som maling har vi anvendt Toplac fra International, der er 1-komponent og meget nem at arbejde med og som stor fantastisk blank.
I skridfelterne er der blandet 1 pose skridpulver pr. 750 ml maling - det er afprøvet og det er absolut nok til at sikre fast fodfæste. Når man ser på dækket kan man ikke se at der er skridsikring bortset fra det original hvorpå skridlaget er malet
Jeg har vedhæftet lidt billeder
PT er jeg igang med montering af både så om ikke så længe skal I få beviset på overskriften
Flying Leth