Lak af træbord. Hvordan?

Kæresten har et gammel træbord.. det er pænt nok og vist nok i bøgetræ. Men der er klar lak på og det vil hun gerne have af...
Er det bare igang med sandpapir.. og hvis det er? hvilke korn bruger man..
Jeg er ren amatør på det område..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville nok vælge at smøre lakfjerner på. Når den gamle lak er kogt godt op kan det trækkes af med siehklinge. Derefter kan du slibe bordpladen uden lakken sætter sig i papiret. Om du skal begynde i en korn 60, 80 eller 120 afhænger af hvor ridset det er. Men du skal nok slutte af med noget omkring korn 240. Husk af aftørre bordet med en fugtig klud efter næstsidste slibning med korn 240. Herefter rejser træet sig, og du kan give det rejste træ endnu en tur med 240. Tør til sidst bordet af med en spritfugtet klud. Så er du klar til lakkere det.
Efter dit signaturbillede ser det ud til du måske har en rest skibslak, der jo nok giver en fin blank og vandfast overflade på bordet. Der er sikkert andre velegnede typer, men jeg ville ikke vælge en vandbaseret, der kan have tendens til mælkehvide skjolder ved fugtpåvirkning.
Jeg bemærker nu, at du jo ikke skriver noget om at bordet skal lakeres igen. Så vil jeg anbefale en hærdende "køkkenbordsolie" som efterbehandling. Det gør det let at vedligeholde bordet idet man kan olieslibe pladen når den trænger til en opfriskning.
jamen så er det jo bare at gå igang.. tak for hjælpen.. hvis det bliver pænt smider jeg lige et billede.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis