Olie procent i 2 takts påhængsmotor

Er der nogen der kan fortælle mig hvormange procent 2 takts olie der skal på en 2 takts Johnson 70 hk ?
Motoren er fra sidst i 70'erne eller starten af 80'erne
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har altid købt 2-takt outboard olie og så blandet det i det forhold der står på dunken.. olie smører og forbrænder forskelligt.. Hvis du f.eks. blander en olie der er lavet til at blive blandet 1,5% i forhold 4% vil oliefilmen blive så kraftig at dit tændrør vil dø.
Jeg har dog lært at det ikke gælder den engleske seagull wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra splitbus

Hvad så hvis dunken siger mindre end motoranbefalingerne, eller er motoranbefalingerne hæftet på en specifikt type olie ?


Hvis der er anbefalet en mindre mængde olie end den der står på din motor, kan det skyldes at din motor er af ældre dato, til eks. 4% mineralsk totakts olie. Med de nye syntestiske olier der har en meget bedre viskositet kan du godt bruge mindre olie på din motor, jeg vil tro at du kan klare dig med 2% på en motor der ellers har brugt 4%.
Olien skal smørre din motor men samtidig virker den også som et kølemiddel i cylinderen.
Der er dog som Grandoldman skriver: lige den Engelske Seaguel, den skal have 10 % uanset hvad dunke og andre siger.

V.h. Håndværkeren
nemlig..
da jeg brugte 2-takt olie kostede en alm. typisk ca. 70 som skulle blandes 4% og en god fuldsyntetisk ca. 140 men skulle kun blandes 1,5 til 2% så i den sidste ende kostede olien det samme.. eller man kunne spare en smule.

Typisk henviser de ikke til den dyreste olie.. og derfor den høje %

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

den vil jeg så ikke anbefale at man hælder på en vandkølet påhængsmotor... med mindre de skriver på den at det kan det hele..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

Jeg har altid købt 2-takt outboard olie og så blandet det i det forhold der står på dunken.. olie smører og forbrænder forskelligt.. Hvis du f.eks. blander en olie der er lavet til at blive blandet 1,5% i forhold 4% vil oliefilmen blive så kraftig at dit tændrør vil dø.
Jeg har dog lært at det ikke gælder den engleske seagull wink


Må det være mig tilladt at antyde at ovennævnte er rent sludderrolleyes

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
ikke uden at uddybe din forklaring...
Jeg har forhandlet olie til 2 og 4 takt maskiner i mange år... og fik på et tidspunkt en sælger på halsen der ville have at hans 2-takts olie skulle testes på flere forskellige motore..
Bl.a. en bådemotor.. en honda 500 cc motor og en kavazaki 80 cc motor..
Bådemotoren og honda'en knaldede tændrøret hvor gang der var for meget olie i benzinen. I de fleste tilfælde kunne vi nøjes med at rense tændrøret.
Kawaen fik en all round olie og den kunne slet ikke brænde rent og satte sig som bej bag stempelringene.. og nev derfor ringen fast.. nøjagtig det samme som mange andre havde oplevet når de havde kørt på billig olie til lavtydende motore.
Jo dårligere olie jo mere "affald" er der tilbage når olien er forbrændt og det sætter sig i motoren og laver et unødigt slid.
Olie med en meget stært oliefilm bliver så kraftig at den laver en hinde der er så kraftig at tændrøret ikke kan gniste.
F.eks. kunne honda'en kun trække 4% to-takt som var anbefalet til at blande i 1.5% når den var meget varm... og det kostede typisk 2 til 3 tændrør at få den varm nok..
Typisk skelnes der mellem højydende og alm. 2-takt.. og om de er luft eller vandkølet (arbejdstempratur). Altså hvilke omdrejninger og tempratur motoren normalt arbejder med..
en påhængsmotor køler med havvand og arbejder derfor ved en lav temp.
godt nok er der termastat i mange påhængsmotorer idag men de kommer alligevel langt ned i temp. når termostaten åbner og derfor tilsætter man additiver i "outboard" motorer så olien ikke kokser og soder ved lave tempraturer..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

link til påhængsmotor spørgsmål http://www.tohatsu.dk/tohatsu_stillede_spg.htm
jeg kender en der sælger bådeudstyr, han har aldrig været ude at sejle. men han har da læst sig til en masse ting

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Det må stå for deres egen regning.. de skriver også at outboard olie kan bruges til "alle husstandens øvrige totaktsmotorer" hjemme.. det taler de helt sikkert om græsslåmaskiner o.lign.
Prøv at smide det på en højtydende motor der napper 11.000 omd.. så skal du se løjer..
men de skriver jo også at man ikke skal hælde for meget olie i.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis