Nedgravning af sandkasse

Vi vil have en nedgravet sandkasse, istedet for vores sekskantede i træ. Men er der nogen herinde, der har lavet sådan én og i givet fald, hvad skal man lægge vægt på.... hvor mange fliser skal man bruge rundt om.... det skal jo være nemt at feje sandet ned i sandkassen efter dagens leg. Håber nogen kan hjælpe. På forhånd tak.:p
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne jo overveje om ikke det ville hensigtsmæssigt med en fast bund? altså fiberdug og fliser i bunden af sandkassen. Det gør det også nemt at skifte sandet ud.
Hvad vil du bruge til kanter? A.h.t. brugerne af kassen kan trykimprægneret træ, herunder gamle sveller ikke anbefales. Det er jo trods alt ikke ikke flere hundrede meter, der skal bruges, så lærk eller en mere eksotisk hårdttræ, der naturligt har en god levetid i jord kan anbefales og får næppe økonomien i projektet til at eksplodere. Man kunne også bygge siderne op af kantfliser. Kassen bliver så stort set uforgængelig, men måske knap så indbydende og med mulighed for mange skrammer.
Husk et låg, så katten ikke fylder kassen med små "knasende lakridser", som brugerne af kassen kunne fristes til at spise.
......... og husk dræn, så du ikke laver et bassin i stedet for.
Jeg vil anbefale dig at lægge to rækker 50*50 fliser ved yderkanten.
Vil du lave en deluxsandkasse til børnene så er det en god ide at grav rundt om ude i en meters bredde og 10 cm dybde.
Læg fibertekst ud og bagefter bakflis.
Skulle børnene tømme kassen for meget så riv bakflis væk. I bunden over fiberteksten finder du så det forsvundne strandsand. Skal måske si'es lidt.
Bakflis vil børnene vær meget mere taknemmelig for end de hårde fliser.
Hej
Jeg lavede en 3x6m sandkasse til ungerne for en del år siden gravet ned som du beskriver.
Jeg lagde fiberdug i bunden og siderne blev lavet 2stk kantblokke som limet ovenpå hinanden.
Det har aldrig været et problem ikke at holde sandet inde i vores eller at de gravede ned til kineserne, det stoppede ved fiberdug.
Det største problem var helt klart alle områdets katte som havde en fest. Så min eneste anbefaling ville være at tænke et låg ind i det
Det er ikke noget problem med kant af fliser. Det er jo ikke spring grav til gymnastik. Hvis man anvender barkflis vil det også opblandes i sandkassens sand. Ikke at det gør noget, men  så er det jo ikke til stede på kanten. Gamle jernbane sveller er absolut forbudt De er imprægneret ned kviksølv og Arsen bl.a. Men de nyere tryk imprægnerings metoder er ikke farlige som kant eller låg på sandkassen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis