Elsparepære eller ej

Hej

jeg har en indkørsel med 3 lamper, med 60 w pærrer i. der er en føler tilsluttet så de
tænder 5 minutter hvergang nogen går forbi.

kan det betale sig, at sætte sparepære i ??

jeg har hørt at de bruger meget strøm i det øjeblik de bliver tændt, og da de kun er tændt 5 minutter, hvad bruger så mest strøm ??

Hilsen sune
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glødetrådspærer bruger mest strøm.

Mvh
ThomasB
Jeg mener også, at glødetråde gør. Men hvorfor ikke lade lyset brænde lidt længere?

Der er ikke noget mere venligt end et hus, hvor lyset brænder. Et mørkt hus er ikke venligt.

For en del år siden slukkede min far sit udendørslys. Jeg har hele min barn- og ungdom kendt til, at der altid var lys om mit hjem, så det ærgrede mig.

Derfor gav jeg far kr. 10 for det næste år for 2 x 60w om aftenen - for så havde jeg betalt for et lyst hus.

Vi grinte, for så kunne han godt se det pjattede i en sådan besparelse.

Og skulle der nu være nogen miljøaktivister - så vil jeg blot sige - ja vi skal spare men en unødvendig vask eller opvask kræver så meget mere, at vores lys uden for et hus ikke når at bruge samme energimængde i flere år.

Mvh. Jørgen

Med venlig hilsen

Jørgen
Jeg kunne godt tænke mig en stor projektør i mit 15 meters høje valnøddetræ. Lige som man ser i syden..de har altid lys i deres palmer og træer...mon der findes energisparepærer til projektører?

Mvh
ThomasB
3 stks 11 watts energisparepærer svare ca. til 3x60 w glødelamber.
En bevægelsesføler koster ca. 250 kr. + montage.
Regene-regne-regne. For samme pris som en føler kan du lade 3x11 watt brænde 4 timer hver aften (i snit) i over 4 år.
Tja....
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Til ThomasB:
Jaja, det gør der da - man kalder den ofte lysstofsrør!
Mon ikke du kan gøre dit træ til Hørsholms vartegn med 4-5 50watts rør?
Det er vel omkring 750 kr. pr, år i strøm.
Småpenge i den sammenhæng!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Sikke mange gode svar.
men jeg har ikke fået svar på mit spørsmål.
Systemet er sat op, der er også tilkoblet, et par halogen spots, som der jo har været en del skriveri om hvor dyrt det er.

Så mit spørsmål er lidt omformuleret :

Bruger sparepære meget strøm når de tænder ??
og i givet fald, hvorlænge skal de være tændt for at en 60 w pære bruger mere strøm end en sparepære ??

Hilsen Sune
Jeg mener altså at have svaret på dit spørgsmål.

Glødepærer er dyrest.

Selv om en sparepære skulle bruge 60 watt når den starter, så er den alligevel billigst.

Brugsparepærer med klasse A mærkning.

Mvh
ThomasB
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis