Naturstensmur

Vi har i sidste måned bygget en stenvæg af natursten ude i haven. Den er 7,5 m lang og 1,4 m høj med en hældning på 60 grader. Nu til morgen efter skybruddet var store dele af muren skredet ned sad .
Mine spørgsmål er:
1) Er hældningen for stor?
2) Skal man bruge cement for at holde på muren og forhindre vand i at underminere dén (vi har brugt sand og jord bag den. Jorden er desuden meget lerholdig).

Håber nogen kan give os et godt og kvalificeret svar, for vi er næsten grædefærdige over det her.

Venlig hilsen Halskov
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er da surt, det kan jeg godt følge jer i !
Jeg tror du skal lægge stenene op med tørbeton på bagsiden, og så er det vigtigt at du/i lægger dem op så der både er store og små sten, de skal nærmest gribe ind i hindanden. Men for at vandet ikke skal skylle jorden væk bag stensætningen skal du have et tykt lag grus imellem lerjorden og stensætningen, og du/i må ikke lukke den helt med beton i bunden, det er vigtigt at vandet kan løbe frit ud imellem revnerne, ved stenene forneden. Du kunne også vælge at lægge en drænrørs slange i bunden bag stenene det så løb ud et sted sidst i rækken/stensætningen. Måske ned i en stenfaskine eller sive brønd.

V.h. Håndværkeren
Lidt forkert, håndværkeren. Ved en bygning af de såkaldt kampesten, som jeg mener er tale om, er det vigtig at vægten af stenene ligger bagved.
En sten skal have tendens til at falde tilbage, altså sådan set ind i jorden bagved, som den ikke kan. Da er jo jord.
Dette betyder, at man tit kun kan bruge de mindre sider af en sten.
Beton er ikke nødvendigt. Hældningen kan også vær 80%.
Eksempel er hørsholm kirkegård. Den nye udvidelse.
Dette arbejde kan udføres af alle, men det hjælper, hvis man har prøvet det en del gange før. Jeg kan lide det, men stenene kan være ret tunge. Smile.
Det var jo sådan set det Halskov havde gjort, med det resultat at et meget kraftigt regnskyl skyllede jorden væk bag stenene hvor efter hele herligheden skred sammen.
Derfor mener jeg det bedste vil være at lægge en god stabilgrus "dyne" ind mod jorden der kan trasportere en masse vand ned i bunden på kort tid. Og for at stenene så ikke skal skride væk skal de lægges i tørbeton i bunden og måske et skifte eller to opad.

V.h. Håndværkeren
i spørger om hældningen er for stor? og ja eller også er den for lille jeg mener at den skal op og stå så den hælder 15 grader indad fra lodret, efter din måde at måle = 75 grader
og du har store sten i bunden som fundament?
hvordan ser det jord ud i bygger opad?
er det gammelt eller noget nyt der er kørt sammen
Annonce
Hejsa Halskov!

Vi lavede en kampestens-mur ud til vejen, sidste sommer! Jeg gik den første måned efter og var pisse bange for at den skulle vælte eller skylle væk. Men den står endnu, så noget må vi have gjort rigtigt! Vi ville helst ikke have beton hele vejen op bag stenene, for jeg ville gerne have timian til at gro i revnerne, så vi støbte bare den nederste række fast. I beton tror jeg! Bagefter var jeg meget forsigtig, med at lægge resten af stenene så de passede med/ind i hinanden hele vejen op. Endvidere hælder den bagud med 15 grader pr. meter op ad. Det hørte jeg en fortælle i hokus krokus.
Håber det hjalp lidt.

Knus fra Tjokis.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Tjokis.
Velkommen på LDS. når du har været på et stykke tid vil du opdage at der oppe i venstre hjørne af hver besvarelse står en dato for hvornår indlægget er skrevet.
Det er altid godt at høre fra en hvor det er lykkedes at lave noget der holder, men det var i sommers vi havde gang i denne tråd.

V.h. Håndværkeren
Citat fra Håndværkeren

Hej Tjokis.
Velkommen på LDS. når du har været på et stykke tid vil du opdage at der oppe i venstre hjørne af hver besvarelse står en dato for hvornår indlægget er skrevet.
Det er altid godt at høre fra en hvor det er lykkedes at lave noget der holder, men det var i sommers vi havde gang i denne tråd.

V.h. Håndværkeren


Ja. Jeg opdagede det godt bagefter! Ups ! Jeg blev bare så glad for at kunne dele et projekt. Tak for velkomstenwink .
Tjokis!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tråden er jo ikke "død", når spørgeren har fået svar! Jeg overvejer et gærde som her beskrevet og har stor glæde af alle svarene....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis