leje ved aksel

jeg står og skal have min båd i vandet første gang efter jeg har købt den. akslen er taget af ved motoren og skubbet tilbage for at de har kunne vinterkonservere den. nu tænker jeg på om der er noget jeg skal tænke på når jeg sætter akslen på igen. hvordan fungerer det med sådan nogle lejer. udvider de sig når de kommer i vandet eller hvordan er det egentlig muligt at holde det tæt?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mon ikke det er stævnrøret du tænker på, det skal smørres med en saltvands bestandig fedt, også kaldet stævnrørs fedt. Det har en hver velasoteret skibshandel, der må sidde en fedt kop på stævnrøret du skaql fylde med fedt og som lige skal have en omdrejning hvergang du tager ud at sejle og en omgang når du kommer hjem i havn igen.
Når du stikker akselen i skal du lige huske at smørre den med fedt, så glider den meget lettere.

V.h. Håndværkeren
Citat fra njord

Det kan også være et vandsmurt leje der er i stævnrøret.

Sæt gerne billeder på dit indlæg, det giver bedre mulighed for et godt svar.



jamen det er vist et vandsmurt leje.
men hvordan virker det lige??
Så skal du blot tage det helt roligt og evt lige fugte akslen med lidt fedt og ellers klarer vandet smøringen.

MVH Njord
Hej
På vores Poca IV er der en vandsmurt stævnrørspakning og et separat oliesmurt kugleleje som ligger godt og vel 50 cm fra skruen. Den bliver smurt af en lille beholder med gearolie som sidder oppe i en af kisterne.
Med venlig hilsen
Vangsøe

Vangsoe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis