Hvad er dog dette for en plante???

Min kære nabo og jeg har (...i al fredsommelighed...) rykket den gamle hæk op mellem os, rystet rødderne for at få jorden af og fjernet alle de gamle planterester. Nu har vi jo ikke så travlt med projektet, så jorden kom til at ligge i nogen tid...
MEN så kom der nogle underlige små planter op, som vi ikke har set før. Ialt en 10-15 stykker, men jeg fik da rykket de fleste op, da jeg troede det var ukrudt. Men det er det måske også? En enkelt lod jeg blive, men hvad er det?

Den gror lige op og ligner nu et helt lille træ. Den er nu 50-60 cm høj. Stænglen er glat og meget kraftig. Den får sidegrene med et lille ekstra skud ligesom agurke-planter. Bladene ligner jo bjørne-klo, men der er ingen pigge og ligner heller ikke tæt på. Som man kan se på billedet, kommer der nogle hvide/gullige trompet-lignende blomster og derefter(eller også?) nogle små "frugter(?)", som nærmest ligner et lille pindsvin.

Hvad hedder den?
Er det ukrudt eller blomst eller begge dele?
Smider den frø?
Er den giftig?
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den havde vi også pludselig, og blev lidt sent klar over hvad det var. Den er dekorativ, men stinker fælt. Den smider masser af frø. Så hvis du ønsker at få den væk er det hensigtsmæssigt at fjerne den før frøkapslerne/"æblerne" bliver modne og de små sorte frø falder ud.
Hvis du samler frø af den spirer de nemt næste forår i en potte.

Prøv i øvrigt at gå ind på www.ugeskriftet.dk/portal/page/portal/LAEGERDK/UGESKRIFT_FOR_LAEGER/TIDLIGERE_NUMRE/2005/UFL_2005_19/UFL__2005_19_45086

der er en masse information om pigæblet i medicinsk brug herunder anvendelsen i heksekunsten.
Tak for svarene!

Jeg vil herefter betragte den som værende ukrudt i min have og den må som konsekvens deraf lade livet! Naboen har hund og jeg vil hellere have (spiselige) planter i den del af haven...

Igen: Tak for hjælpen!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis