Udskiftning af kompressor til køleskab

Er der nogen der ved om det er muligt selv at udskifte kompressoren til et køleskab i båden? Køleskabet er indbygget i båden, og målene gør at det er svært (læses: meget dyrt!) at finde et nyt skab der passer. Kompressoren er en 12V kompressor, der er installeret seperat, et stykke fra selve køleskabet. Men det er vel noget med at der er specielle gasser i sådan et rørsystem - eller?

Hvis det er helt håbløst at gøre det selv, er det så en kølemontør eller lign. man skal have fat i?

confused
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har altså et isoleret skab. Men selve kompressoren er flyttet et andet sted hen. At skifte kompressoren er ikke nemt.. du skal have tømt anlæget for luft inden du fylder gas på osv. Altså urealistisk...
Men en anden mulighed er at købe et kompressor anløæg med løs fordamper og instalere dette i dit gamle skab.
Altså et system som dette. http://www.shipshop.dk/catalog/product_info.php?products_id=1676&osCsid=c99367fe39c305cc2915a5a3bc37ae49
Det leveres i mange størrelser og priserne varierer meget.....
Så på nettet og kigge..

MVH Njord
Hej.

Som tidligere kølemontør vil jeg anbefale at lade en fagmand skifte det/ lave nyt. Anlægget skal trykprøves og der skal suges vacuum før der kan hældes nyt kølemiddel på. Hvis du selv roder med det (hvilket er ulovligt!!) hænger du også selv på den hvis anlægget smider fyldningen...

Desuden er det ikke sikkert at du bare kan smide en ny kompressor på. Hvis kølemidlet er af den gamle slags er det ulovligt at sætte ny kompressor på!!

Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
Bemærk at de anløæg jeg henviser til netop er anlæg beregnet til LDS'ere. der er forseglede koblinger og anlæget er forlods fyldt med kølemidlet.
Så den ombygning kan du selv foretage. Men kun at skifte kompressoren er ikke noget man lige gør.... Det kræver grej de fleste LDS'ere slet ike har på hylden...

MVH Njord
Tusind tak for jeres input! Jeg kan se at njord's foreslåede løsning er stort set identisk med den der er i båden i forvejen. Og når løsningen så tilmed er på tilbud, så skulle den løsning jo "ligge lige til højre-benet"... Hvis anlæget på forhånd indeholder kølemidlet, og køle-legmet umiddelbart kan kobles på kompressoren og erstatte det eksisterende, så tror jeg godt det er noget jeg kan kaste mig over...

Rigtig mange tak herfra!
Hej Brygmester...

Jeg ved ikke om det system jeg linkede til er det billigste eller den rette størrelse for dig... Men spørg dig lidt for og check prisen ved lidt surfning...

Men de kit's jeg henviste til fåes med forskellige fordamprere, plade, vinkel og ring formede alt efter hvad der er bedst til behovet...
Du skal være opmærksom på at det rigtigste er at købe et helt kit og skifte både kompressor og fordamper ud. Så er du sikker på ikke at få problemer med en evt utæt ældre fordamper eller måske er der ikke samme koblingstype osv...

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis