Gældsbrev???

Hey,

Hvordan er det lige med private lånedokumenter og retsgyldighed? Jeg står overfor at skulle låne et nærtstående familiemedlem et meget betragteligt beløb. Vedkommende har ikke (længere) værdier af betydning, jeg kan få pant i, men har en overordentlig god indtægt.

Jeg er som sådan ikke bekymret for at få pengene retur, men vil naturligvis have mulighed for at hive ham i retten - just in case.

Er et standard lånedokument med to vitterlighedsvidner tilstrækkeligt? Skal der indgå særlige formuleringer?

Jeg søger at blive så godt klædt på, inden jeg besøger et medlem af advokatstanden (som jeg pt. ikke har en klejne tiltro til..... har lige tabt en skattesag pga. en fodfejl fra min (nu daværende) advokat).

Mvh.

Jan R.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nok bedst stillet ved at få gældsbrevet tinglyst

Med venlig hilsen

Fladder
Hej Jan

Dit gældsbrev skal tinglyses - ellers vil det blive "overhalet" af alle andre gældsbreve ifm retslige tvister og/eller en personlig konkurs.

Du siger at dit fam. medlem ikke har noget der kan tages pant i ?? Men hvis du låner vedkommende et 'meget betragteligt' beløb må det vel være til at købe et eller andet. Bil, indskud/udbetaling til bolig, etc.. og det skal du tage pant i..
Jeg mener at du skal have et eller andet at tinglyse din pant i.. Men jeg er ikke 100% sikker..


Og så mit personlige råd: Lad aldrig nogensinde pengesager komme mellem dig selv og familie/venner. Det giver en masse bøvl. Hvad når han/hun misser et enkelt mpnedligt afdrag - men samtidig har tid/råd til at tage en lille ferie.. eller købe en ny fiskestang ?? Der kan meget hurtigt komme problemer
Hej,

Tak for input'ene so far.

Vi taler ca. ½ mio. i lån - og det er netop, fordi jeg har støttet ham økonomisk, jeg nu er nødt til at formalisere det her skidt...... man lærer af sine fejl.....

Pengene skal bruges til at overtage et firma - goodwill. At tage pant i det holder vist ikke....

Hører gerne flere råd!!!

Mvh.

Jan R.
Hej igen Jan

Det er i hvert fald vigtigt at det afklares om det er privat personen X du har lånt pengene til.. Eller om det er fimaet ? Afhængigt af ejerskabstrukturen i firmaet (anpart, interessentselskab..) Er de to økonmoier koblet sammen eller det modsatte ??

Har firmaet værdier du kan tage pant i ? Men det er rigtigt at du nok ikke bare kan tage pant i firmaet som sådan, kun fysiske værdier. Varelager... biler... allerede indgåede kontrakter mellem firma og en kunde kan man også pante da de jo har en værdi..

Et person til person gældsbrev (IOU = I Owe You) kræver normalt også tinglysning i en genstand..

Du skal i øvrigt være opmærksom på at hvis pengene allerede er udlånt ( i dette tilfælde udbetalt til person X) kan det være meget svært efterfølgende at udtage et pant. Den slags skal gøres efter aftalen er indgået men før pengene overleveres til debitor. Ellers mener jeg dit pant kan afvises af en evt. kurator (men er ikke 100% sikker)

Jeg vil tro at du ikke slipper for en god advokat :-) - specielt hvis dine penge allertede er over 'skranken'

/Niels
Hej igen,

Næh - advokaten kommer jeg ikke udenom. Men vil være klædt så godt på som muligt, inden jeg frekventerer vedkommende.
I og for sig burde det jo være en simpel sag.....

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis