Fidusser til nivellering af bjælkelag

Har brug for alle de fidusser og gode forslag til hvordan jeg nivellerer et 6 x 15m bjælkelag på min første sal !!!

Bjælkelaget består af 45x195mm tagspærsbjælker som ligger på højkant med 22 til 45 cm mellem hinanden. Årsagen til den varierende afstand skyldes at jeg har været nød til at forstærke bjælkelaget med yderligere planker imellem de eksisterende og nogle steder ved sammensømning af ekstra planke med eksisterende planker.

Problemet består i at spærplankerne i bjælkelaget både buer og snor sig fordi plankerne selvfølgelig ikke er 100% lige eller høvlet præcis til 195mm. Forskelle i højden er op til 2cm. Ligesom nogle af de oprindelige planker ligger en smule skævt.

Hvordan får jeg bedst nivelleret bjælkelaget? Med et 2m vaterpas???

Hvilke materialer er anvendelige til at lægge ovenpå plankerne for at udligne forskelle (kan en hård masonitplade anvendes der hvor det er værst, kan murpap anvendes de steder hvor det er knap så slemt)???
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til nivelering vil jeg foreslå at du får fat i enten et snorevaterpas, som sættes på en meget stram snor. Fordelen er at du kan nivelere lange længder ud. Men ulempen er at man meget nemt kommer til at trykke snoren eller en splint trækker den lidt ned - og så er det vandrette jo røget sig en tur (har prøvet det)
Ellers vil et af de nye laserapparater være velegnet køb - lån - lej. Husk at gulvet skal du forhåbentlig nyde mange år fremover - også hvis det er pivskævt, og så er nydelsen måske så som så.
At rette op med hård masonite, krydsfiner og grundpap (tagpap uden sten) er helt fint.
Håber det hjæper dig lidt.
Hilsen JN
Citat fra jonama

Har brug for alle de fidusser og gode forslag til hvordan jeg nivellerer et 6 x 15m bjælkelag på min første sal !!!

Bjælkelaget består af 45x195mm tagspærsbjælker som ligger på højkant med 22 til 45 cm mellem hinanden. Årsagen til den varierende afstand skyldes at jeg har været nød til at forstærke bjælkelaget med yderligere planker imellem de eksisterende og nogle steder ved sammensømning af ekstra planke med eksisterende planker.

Problemet består i at spærplankerne i bjælkelaget både buer og snor sig fordi plankerne selvfølgelig ikke er 100% lige eller høvlet præcis til 195mm. Forskelle i højden er op til 2cm. Ligesom nogle af de oprindelige planker ligger en smule skævt.

Hvordan får jeg bedst nivelleret bjælkelaget? Med et 2m vaterpas???

Hvilke materialer er anvendelige til at lægge ovenpå plankerne for at udligne forskelle (kan en hård masonitplade anvendes der hvor det er værst, kan murpap anvendes de steder hvor det er knap så slemt)???


Hejsa..

de nye laser er billige og meget lette at bruge...

Men en anden sjov ting er måske en haveslange..

Monter en haveslange på et bræt i den langde du skal bruge det fx 2m.. i den anden ende af slangen også et bræt på 2 meter.. i mellem fx 10m slange.. Hvis du fylder vand i slangen vil vandet stå lige højt i de "lodrette" "bræt-slanger"... nemt og billigt, og det virker.. Håber du kan se hvad jeg mener ;-)
Har flere gange niveleret grunde ud på denne måde, da det er nemt at bruge også over store afstande.. og bedst... det er billig :-)

Mvh Jan J
2 snore på langs af rummet, og en på tværs (neders i dit misundelsesværdige loftrum).

Den på tværs sætter du så i vage.

Dem på lags sættes så i vage bag efter.

Nu kan du skrue høje lige forskalningsbrædder uden på de gamle strøer såm du trækker op så de står lige under de 2 langsgående snore.

De skal hæftes en del steder, hvis ikke du gør det så knager det om nogen år.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Jeg har lige været ved præcis det samme. Jeg skruede reglar på siden af alle mine bjælker, da jeg har fået at vide at man højst må rette 6 mm. op med massonit. Til det brugte jeg en 4 m retskinne (kan også fåes i 5 og 6 meters længde) og et langt vaterpas til at lægge ovenpå.
Jeg er ikke meget for at sætte yderligere træ op for at udligne forskelle, da det allerede nu er svært at få tilpasset isolering til de varierende dimensioner der er mellem bjælkerne (bliver dog muligvis nød til det der hvor bjælkerne vrider sig lidt for meget ellers bliver der en masse tilskærring...).

Når man ikke må bruge masonite ved forskelle på over 6mm, hvad er så anvendeligt? Krydsfiner?
Annonce
Citat fra PeterR

2 snore på langs af rummet, og en på tværs (neders i dit misundelsesværdige loftrum).

Den på tværs sætter du så i vage.

Dem på lags sættes så i vage bag efter.

Nu kan du skrue høje lige forskalningsbrædder uden på de gamle strøer såm du trækker op så de står lige under de 2 langsgående snore.

De skal hæftes en del steder, hvis ikke du gør det så knager det om nogen år.

MVH


De 2 snore skal løbe langs med de lange vægge og så en snor der krydser hen over fra et hjørne til et andet hjørne?

Har ikke prøvet et laservaterpas før. Kan den skyde en stråle ud så man kan følge den på over 15 m i længden (længden på mit rum).
Hvor store reglar brugte du ??


Citat fra Carsten Murer

Jeg har lige været ved præcis det samme. Jeg skruede reglar på siden af alle mine bjælker, da jeg har fået at vide at man højst må rette 6 mm. op med massonit. Til det brugte jeg en 4 m retskinne (kan også fåes i 5 og 6 meters længde) og et langt vaterpas til at lægge ovenpå.
Jeg synes det er svært at finde det præcise vandrette linje med en laser vatterpas, men et par snor på langs og et par diagonal er den bedste jeg kan kom i tanker om.
man finder den højeste bjælke og derfra skal der trækkes snoren til begge sider til den ikke rører ved nogle bjælker. denne linje skal sefølig være vatter.
Det med regler langs bjælker er rigtig god løsning , der findes forskellige brede, jeg tror der findes en på 27 x 75 .
Det med at få isolering til at passe , ville jeg bruge papir granulat. dette kan fylde hullerne og ikke behøves tilpasning.
Jeg ville osse skifte isoleringen på skråvæggen med papir granulat, flere fordele ved denne isolernig og det bedste af det hele er at: man ikke behøver ventilations rum til træet da træet kan ånde på trods af mangel på ventilation.
go fornøjelse.

p /p
[Indlæg slettet]

p /p
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis