lave elstart på fræsemotor DaPrince 172 9230 21-06-2007 11:38 Kan det egentlig lade sig gøre at lave en el-starter på en fræsemotor (Kawasaki 5 HK) den har noget indbygget elektronisk tænding, så den skulle være nemmere at starte (skal idag startes med håndtaget). 13 svar 1 2 › » Følg tråden Annonce Annonce Annonce
Håndværkeren 20251 26-06-2007 14:21 Citat fra DaPrinceKan det egentlig lade sig gøre at lave en el-starter på en fræsemotor (Kawasaki 5 HK) den har noget indbygget elektronisk tænding, så den skulle være nemmere at starte (skal idag startes med håndtaget). Selvfølgelig kan det laves, men det vil nok ikke kunne betale sig på så lille en motor. Der er nok ikke en tandkrans på dit svinghjul så du eventuelt kunne bruge en mc start motor, d.v.s. at den skal trækker via en rem og så er det en dynastarter du skal have på. Det er en dynamo som også kan bruges som starter. Problemet er bare at når din motor kun er på 5 Hk. er der ikke meget til overs når den også skal trække dynamoen, den tager ca. 1 Hk. så du kun har omkring 4 Hk. til at trække selve fræseren, du skal også have plads til en lille akomulator så inden du ser dig om har du brugt det meste af motorens kraft på bare at slæbe sig selv ! Måske du hellere skulle montere en kæreste/kone starter ! V.h. Håndværkeren
DaPrince Trådstarter 172 9230 26-06-2007 14:31 He, he, må jeg citere dig for det. Tror hun bliver noget overrasket over at jeg siger den har kæreste-starter. Men ok, tak for svaret.
Gerhard 736 4000 02-07-2007 15:59 I min næsten barndomstid - dvs. næsten i stenalderen - var der et blad som hed Populær Mekanik, som jeg var ivrig læser af årgangssamlingerne fra det lokale bibliotek. I et af numrene fra måske 57 eller 58 vil du kunne se et forslag til en løsning, nemlig montering af en mindre el-motor på væggen - så sætter du en rem mellem motor og fræser - strammer - tænder el-motoren - og vupti - så kan du også klare en single-tilværelse There are 10 types of people.Those that understand binary, and those who don't
Håndværkeren 20251 03-07-2007 06:29 Hej Gerhard. Dem kan jeg godt huske, Populær Mekanik, jeg har faktisk et par stykker eller 10 stående. Jo det var læsning og sikken nogle ideer. V.h. Håndværkeren
Mykel 5 6270 28-12-2007 22:16 Hejsa,Jeg har en kollega, der var mageligt anlagt, ja det er et andet ord for små-doven, han satte en top fra et gammlet top-nøglesæt i hans boremaskine og vupti, så starede plæneklipperen. Det kræver ganske vist at skidtet skal startes i nærheden af en stikkontakt, men det er vel også til at overleve. Mon ikke at både du og kæresten/konen vil mene at det kunne være løsningen? Annonce
DaPrince Trådstarter 172 9230 28-12-2007 22:57 Det var da godt nok en lidt farlig løsning eller hvad? - er der ikke stor risiko for at boremaskinen rykker med rundt, når motoren er kommet i omdrejninger og dermed tager din hånd/ arm med sig? (har nemlig selv tænkt lidt på denne løsning, men blev advaret til ikke at gøre det fra min bekrymrede nabo - han var nok bange for der ikke skulle være flere øl i garagen, hvis jeg smuttede :-) )
Mykel 5 6270 29-12-2007 00:14 Jo man skal nok være lidt fiks på fingrene, men min kollega lever i bedste velgående og har alle 10 fingre endnu. Fremgangsmåden er at når skidtet starter, så trækker du boremaskinen til dig, og håber det bedste.Jeg har selv brugt fremsgangsmåden, da jeg engang skulle have en kædesav igang. Sådan en fætter har det med at blive tung efter en halv times tid, når den lider at startbesvær :-) Så er boremaskinen altså en god hjælp. Mvh.Michael PS: du kunne jo for at berolige din nabo testamentere ham resten af lageret...Det var en joke !
ktm 8948 4540 29-12-2007 03:42 Citat fra Mykel.Jeg har selv brugt fremsgangsmåden, da jeg engang skulle have en kædesav igang. Sådan en fætter har det med at blive tung efter en halv times tid, når den lider at startbesvær :-) Så er boremaskinen altså en god hjælp. Mvh.Michael ! Nu gør du mig nysgerrig Gider du beskrive, hvor du kunne komme på med boremaskinen? (Ja ja til andre, jeg ved godt at det sikkert på alle måder, leder og kanter ikke er i overensstemmelse med arbejdstilsynets regler. Jeg opholder mig også ofte i et lokale med for lavt til loftet uden at dø af det!! ) Det kræver vel et hul i blæserdækslet?Jeg er også vældig træt af det evindelige slagsmål med den skide kædesav. Med venlig hilsen ktm
Håndværkeren 20251 29-12-2007 08:18 Hvad med om du istedet drønede den kæde sav ud på den Blå hylde og købte dig en ny ?
Mykel 5 6270 29-12-2007 10:55 Hejsa,@ktm:ja du har fat på det rigtige. Ind på hovedakslen, og omdrejninger på. Kræver det et hul i et dæksel, så er det et fattigt offer.Apropos Arbejdstilsynet, så skal du nok, afhængig af hulstørrelsen, sætte et eller andet på eller over så hullet ikke står permanent åbent. @Håndværkeren:Smide kædesaven ud !!!! Er du gal, for det første er der ingen grund til at sælge / forære andre et defekt værktøj, og for det andet, såhar jeg jo netop fået den til at virke ved hjælp af boremaskinen.Saven havde startbesvær, og når man har/er blevet trukket rundt i manegen med/af den tilstrækkelig længe, så bliver man kreativ, hvis ikke man da vil have lange arme af at trække i snoren uden at der er gevinst.Næhh du - den virker fint, og kører iøvrigt udemærket. Den har nok fået sig en lærestreg.