Granitskærver som underlag til ekstra parkeringspladser

Hej,

Ved siden af vores garage vil vi komme granitskærver på et ca. 50 m2 stort areal. Arealet skal bruges til ekstra parkeringspladser.

Jeg har efter overvejet at lægge
[LIST]
[*]ca. 25 cm. stabilgrus
[*]ca. 5 cm. 08-grus
[*]ca. 5 cm. granitstenmel (har læst at det forhindrer ukrudtet nedefra i at trænge op samt at der ikke så nemt kommer hjulspor)
[*]ca. 5 cm. granitskærver i størrelse 11 - 16[/LIST]Jeg har læst mig til, at det er en god idé at lægge en ukrudtsdug, for at undgå ukrudt nedefra og samtidig forhindre ukrudtsfrø oppefra i at sætte sig fast. Mellem hvilke lag skal det lægges for, at det ikke ødelægges af sten/granitskærver?

Er der nogen der har erfaring/gode råd til projektet? I bund og grund handler det meget om. at give os så lidt arbejde så muligt, når vi skal holde det pænt fremover.

Hilsen
Camilla
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Camilla

Det var da en hulens masse lag er det prinsessen på ærten?
Det med fiberdug og ukrudt passer delvis, ukrudt nedfra kan ikke komme op men de spirre fuglene smider kan gro i støv men vil være lette at fjerne hvis man holder det rent jævnligt. Duen vil ikke gavne under granitskærverne da hjulenes vrid i stenene vil krølle den med tiden.
Du kan nøjes med 25 cm hårdt komprimeret stabil (dvs med en diselpladevibrator) og så skærver, ukrudtten har også svært ved at bide i det komprimeret stabil, en bedre erstatning for stabil er knust beton. Hvis du så skal undgå ukrudt nedfra skal dugen i for stabil/knust beton.

Stort projekt god arbejdslyst og held og lykke

Brolæggeren
Hej Camilla,

Brolæggerens råd er også det, vi fik, da vi anlagde en tilsvarende indkørsel. - og efter det første år begyndte stabilgrusen at komme gennem skærverne, og nu 3 år senere ser det helt galt ud.....
Har også 11-16 skærver.

Vi overvejer at gå op i skærvestørrelse eller lægge dug med lidt læggegrus over og derefter 5 cm skærver.

Indkørslen har ikke givet sig en mm - og har kun ca. 15 cm stabilgrus som fundering.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis