Omdrejningstæller.

MARSTAL MOTOR, Omdrejningstæller.
Er ejer af en båd motor af typen Marstal FS1, 1. cyl. 4. takt,benzin.
Denne motor er født med magnettænding og en dynastarter - lader jævnspænding og fungere samtidig som starter for motoren.
Dette betyder, at der ikke som på andre motorer er en generator hvorfra, man kan udtage et signal til en elektronisk omdrejningstæller.
Af hensyn til motorens omdr. tal vil jeg gern kunne montere en omdr. tæller.
På magnettændingen er der en stop tilslutning - hvor der sikker er et signal, men hvordan bruges det og kan det bruges ?
Er der nogen som ved hvor man kan købe en omdr. tæller til sådan en 1. cyl. motortype eller hvordan man laver sig en omdrejningstæller?
Det kan evt. løses mekanisk, men det var ikke lige det jeg havde tænkt mig, da det let bliver noget med snoretræk osv.
Afventer opfindsomme svar.
Tak.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra FSJ

Er der nogen som ved hvor man kan købe en omdr. tæller til sådan en 1. cyl. motortype

T Svansen eller andre cykelsmede er måske et besøg værd,princippet må være det samme som på en knallert fra dengang der var knallerter til.

René
Jeg købte engang en cykelcomputer for at holde øje med hvor mange emner en maskine lavede pr. minut. Den kunne tælle hvor tit en lille magnet kom forbi en aftaster, som sendte signalet via en lille ledning til computeren, det fungerede perfekt. Pris ca 98 kr. nb. ved ikke om alle har den facilitet, det ligger ca. 7 år tilbage.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Godaften.
Ja du har sikkert ret, men så vidt jeg kan huske var der dengang ikke omdr. tæller på knallerten.
Problemet er måske også mere over i elektronikverden ?
Tak for svar.
Du har ret en induktiv eller hall føler alternativ et ritrør og en lille magnet vil kunne løse problemet. Der er bare det ved det, at disse enheder ikke kan klare noget der repræsentere en frekvens over ca. 500 - 800 = omdr. og jeg skal kunne håndtere fra o til ca. 1600 rev. / min.
Freddy
Har set at biltema har en omdrejningstæller der vha laserlys aflæser hastigheden.

Kan man forresten købe en alm bil motor omdrejningstæller til en 3 cylindret 2 takts båd motor ?
Annonce
Jeg har sådan en omdrejningstæller fra Biltema.dk og den fungerer udemærket.. Men man skal jo have en lille refleks dims på svinghjulet og så holde måleren og lyse på svinghjulet, så tæller den efter hvor mange gang refleksen kommer forbi.. den tæller meget præcist men det er nok ikke lige den man skal bruge til en permanent løsning.. fordi den jo skal kunne lyse på svinghjulet...
Om man kan, hvis man er fiks på fingrene, skille den ad og så sætte laseren ved svinghjul og resten op i instrumentbordet ved jeg ikke.. men hvis man kan det så er det jo bare at trykke på knappen hver gang man vil se omdr.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

virker en 4 / 6 / 8 cylindret omdrejningstæller på en 3 cyl 2 taktsmotor eller skal man købe en speciel omdrejningstæller
Godaften Grandoldman.
Du skal have tak for din oplysning. Det havde jeg egentlig ikke tænkt på kunne være en løsning, men som du siger, ved at kigge ind i den kan der måske laves noget.
MVH freddy.
Hej.

En omdr.tæller fra Biltema kan modificeres.

Jeg har brugt en der var omstillingsbar mellem 4-5-6 cylinder, og det var kun en skydekontakt der skiftede mellem 3 modstande.
Jeg sku´bruge den til en 8 cyl. og målte så de 3 modstande og beregnede så en modstand der sku´til for at den viste korrekt og erstattede den med den modstand som sad for 5 cyl.
Mener dog at ku´huske at jeg måtte bruge 2 modstande paralelt for at "ramme".

Du kan evt. oss´bare bruge den som den er, og så blæse på at skalaen ikke passer.
Da den er 0-8000 omdr/min vil den vise 2000 omdr/min. ved fuldt udslag hvis du benytter stillingen 4 cyl. og sætter den til din 1 cyl. motor.

Go´fornøgelse.

DK-Miljø
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis