Muret i frostvejr

Vi har et hus som blev bygget i vinteren 2001/2002. Huset er bygget af ensfarvede, blødstrøgne rosésten. Der har været en del salpeterudtræk på murstenene, men nu er problemet at murstenene nogle steder har fået skjolder, som om at noget af stenen er våd og resten tør. Det er især over vinduer og i hjørner. Det er meget tydeligt her om sommeren, hvor murene jo ellers er helt tørre.
Findes der et råd til, hvordan vi fjerner skjolderne?

Venlig hilsen Ole
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
hej msm.

jeg har været ude for dette problem men så vidt jeg husker var der ikke noget at gøre ved det, andet end at lade tidens tand klare problemerne. men hvis jegvar dig ville jeg henvende mig til det teglværk som har leveret stenene og sælvfølgelig mureren for at høre hvad han har at sige til dette og at du ikke vil acceptere uensheden

hilsen mureren

mvh.milton
Af ren interesse Milton -

Hvis murbinderne hælder nedad i stedet for opad, vil det så ikke give netop denne effekt?

Jeg siger ikke det har noget som helst at gøre med det, men jeg har tit tænkt på, at skjoldede huse måske skyldtes, at murbinderen mangler en fuge opad, og trods knækket kan levere vand til ydermuren.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
i teorien kan det måske være rigtigt,men jeg tror ikke idet tilfælde.det er nok snarere isoleringen der holder på den fugt som ikke helt er kommet ud igennem facaden.kun en teori.
facaden vil jo altid overflade tørre men hvis isoleringen også var godt våd,ja så vil jeg umiddelbart mene at det kan være problemet og vil derfor vise sig i skjolder
hvis det var pgr.af binderene ville det være sprete pletter.
jeg ved ikke om jeg har ret men få det under søgt.

hilsen mureren

mvh.milton
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis