Fra tilgroet græsplane til køkkenhave - hvordan?

Hejsa smile

Hvis man nu har en have som kun er blevet brugt ret sparsommeligt og desuden har været overladt til sig selv i en 2-3 år - hvordan laver man den om til en gammeldags, stor køkkenhave?

Vegetationen er pt nogle gamle bede med ukrudt, en uplejet græsplane og et par buske samt en hæk.

Hvad gør man? Skal mal fjerne der øverste jordlag/græsplanen og komme bedre jord på? Er der noget man kan gøre mellem de to trin (gødning el. lign)?

Tak cool
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu er jeg ikke ekspert på området, Men jeg ville gøre flg.

Fræse det hele grundigt, og med en voldsom fræser... herefter vil jeg vente et års tid med at så noget..

Men hør en ekspert om det.. måske du er heldig at finde en herinde.

Held og lykke
Der er mange måder at gøre det på, den mest efektive er faktisk at dække jorden til med kraftig sort plastik, der må ikke kunne trænge lys igennem. Det skal så ligge i to år, så vil alt være rådnet op og du kan starte forfra med jord der faktisk er "selvgødet"
Jeg har lavet et forsøg med gamle gulvtæpper, af den type hvor der er en gummi bagside. Der kan vand trænge igennem men der er helt mørkt under det.

V.h. Håndværkeren
hallo alle sammen,,, man kan da ikke vente i to år,,, og nej ukrudts frø rådner ikke op fordi de bliver dækket til,, skal du hurtigt have lavet dit vilnis om, få da græs og ukrudt klippet helt i bund,, har du det ok med sprøjtemiddel så få det sprøjtet efter det er klippet og det afklippede er revet sammen og fjernet, efter 10-14 dage vil alt værer nedvisnet og det er nemt at fræse da alle rødder er døde, og vupti så er det bare at anlægge urtehave,,,,,



venlig hilsen


anlægsgartneren
www.je-nielsen.dk
Jeg skla have fræset hele haven igenne efter der har væren en rendegraver og ryddet alt for rødder, planter m.m.

Jeg vil bruge en efterhængt fræser og overvejer at købe en istedet for at leje da der skal fræses en del gange for at holde ukrudtet nede.

Jeg er faldet over denne model, kan I anbefale mærket/modellen?

http://www.1godttilbud.dk/product.asp?product=48&sub=0&page=1
Hej Prebs.
Det er svært at anbefale noget man ikke har prøvet, men jeg kan se at den er monteret med en B&S motor, og dem går man ikke fejl af.
Men kan du dog ikke klare dig med modellen lige under den du henviser til, det er trods alt en god slat penge at have stående i en maskine du måske bruger to gange om året. Her tænker jeg bla. på at så vidt jeg kan se, kan den kun fræse der kan ikke sættes andre remidier på.

V.h. Håndværkeren
Annonce
Til Isfuglen

Jeg sidder og undre mig.. Du har en have du ikke har gjort noget som helst ved i flere år. Og heller ikke været uden i den. Har du overvejet om du er udemenneske nok og om du virkelig gider at hyppe kartofler og luge ud mellem løg og porre.
Jeg havde for nogle år tilbage en stor køkkenhave og når jeg endelig kunne hive ting op af jorden, blev det faldbudt i forskellige vejboder. Selv brugsen solgte kartofler og løg så billigt at jeg ikke gad lave alt det arbejde for at spare max 200 kr.
Krydderurter, persille og purløg blev for det er fedt lige at kunne hente.. Jordbærbedet blev også.

Så du skal nok overveje hvor meget du vil høste.. og evt lave højbede.. Bank nogle kasser sammen.. evt. 3 x 1,5 meter og fyld dem med jord og spagnum. og du er hurtigt igang.. Du skal ikke bukke dig så meget og det er let at holde fri for ukrudt og du kan kører rundt med en plæneklipper mellem dem.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Håndværker

Tak for dit svar, det var en fejl at jeg kom til at oprette indlægget i denne tråd, det skulle have været en hel ny tråd for sig selv, det har jeg oprettet bagefter.

Men min plan var at bruge maskinen en del gange indtil jeg sår græs i de ca. 300 ms næste år og så sælge maskinen bagefter.

Så sparede jeg al besværet ved at skulle ud og leje hele tiden.
Men bredden på denne maskine er måske i underkanten alligevel.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis