Tagskifte

Hejsa

Jeg har fået anbefalet at lægge et stål-tag ovenpå mit asbest-eternit bølgetag istedet for at få det renset og malet..

Nogle erfaringer?? Kan det lade sig gøre? Ser det ordenligt ud? Ect. ect.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ståltag på gammelt asbesteternit er jo brugt mange steder efterhånden.
Om det ser ordentligt ud er i vid udstrækning et spørgsmål om smag. Personlig har jeg det lidt svært med ståltage, f.eks Decra der skal ligne et tegltag uden at være det, men når problemet koges ned til pris og økonomisk formåen bliver Decra taget alligevel meget aktuelt. Samlet set er Decra taget i rigtig mange tilfælde en kosmetisk tilfredsstillende løsning.
Et helt andet problem er om din tagkonstruktion kan bære et ståltag oven på det gamle. Det er da overvejende sandsynligt at den kan det, men spørg en håndværker, f.eks i forbindelse med afgivelse af et tilbud om din konstruktion er kraftig nok.
Endelig er der spørgsmålet om det er ok at lukke et asbesttag inde til kommende generationer, jeg ville personlig ikke gøre det.
Iøvrigt har jeg set reklamer hvor forskellige firmaer har specialiceret sig i tagmaling og samtidig giver garanti.
Om maling af det gamle tag eller et nyt tag er den rigtige løsning er det ikke muligt at bedømme her. Det vil sikkert afhænge meget af hvem man spørger.
Enkelte forhold som i mange tilfælde taler for at skifte taget nu er dels årstiden og især den historisk lave rente, dette naturligvis under forudsætning af at du vil skulle låne til et nyt tag.

mvh Anders Kruse
Jeg er ved at lægge et Lindab Ståltag oven på et bølge eternittag - indtil videre ser det helt fint ud.

Heller ikke vildt svært lav-det-selv projekt.

Jeg lægger tag på ca 140 m2 hus med lav rejsning for kring om 34.000,-

Mvh.

René

Hej brandmand..

Er prisen på de 34.000 incl alt eller er det kun pladerne ??

Der indgår vel både plader, rygninger, stern, lægter, skruer, søm, osv osv. i projektet.

Jeg købte Tysk tegl til min garage for ca 1½ år siden og tagfladen er vel ca 90-100 kvm. det kostede ca 12.500,- for teglsten bindere rygninger og afslutninger leveret på adressen.

Men det er jo en helt anden historie !!

Venligst Njord. wink EN GLAD AMATØR smile

MVH Njord
Hej Njord...

Prisen er for lægter til "opklodsning" over eternittaget, undertag over ca. 40 m2 tagflade, nye lægter over hele baduljen.

Alle tagpladerne, ventilationshætter, inddækninger, rygning, fodblik, fuglegitter og skruer. En hel pakkeløsning.

Egentlig var prisen ca. 32.000,- men den kære trælastmand havde glemt at regne lægter til den ene side af huset (han havde overset lægteafstand på 4 cm og regnet med næsten 100 cm lægteafstand - det er der nemlig nogle afpladerne der skal have) så der kom lige en ekstra regning på 1.700,- så lige i nabolaget af de 34.000,- gør jeg det for.

Oven i prisen skal jeg så lægge udgiften til nyt sternparti og vindskeder samt lister under udhæng. Det er huset nemlig ikke født med fra starten, og det har jeg ønsket lige siden vi købte det.

Indtil videre er det gået rimelig let med lægningen, på trods af at jeg har pladelængder på 4,60 meter (1 m bredde). Hele den ene side af huset er næsten færdig.

Mvh.

René

Annonce
Som nævnt har vi "snakket" om det i en anden tråd. Om man vil have ståltag er en smag sag. Jeg kan godt tilslutte mig den om "look a like" der biver omtalt.

Men afrensning og maling kan nemt koste det samme som materialene gør for et nyt tag. Det med garantien nogle firmaer giver tror jeg ikke man skal regne med, der er nok mange undskyldninger til den tid.

Afrenset tag holder ikke så længe som var det nyt, idet plader bliver slidte. De nye plader er tilgengæld nok heller ikke så holdbare som de gamle :-)

Det er jo dit eget valg. Vi har valgt at pille det gamle eternit ned og sætte noget nyt op (af samme slags) - lidt kedeligt, men jeg tror nu engang det er det der klæder vores hus bedst.


Jan

Lav-det-selv hvis det skal være iorden - ellers kan du lige så godt få andre til det !!!!
Som selvbygger - hvad gør man med sådan
et asbest tag når det skal bortskaffes.
Har I lejet en speciel container til formålet og skal pladerne pakkes ind i plast
for at undgå spredning af fibre ?
(den lokale genbrugsplads tager mod enkelte
plader, men det tager jo noget tid at komme af med et tag på den måde..)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej OleW

Jeg har selv fjernet et tag med asbest her i foråret og er nu igang med at lave nyt tag og 1. sal.

Måden at komme af med asbestpladerne er at køre på genbrugsstationen med dem. Det er normalt ikke nødvendigt at pakke dem ind eller gøre noget særligt ved dem, sålænge de ikke er "pulveriserede". Det er jo de bittesmå fibre der er problemet og ikke selve pladerne så længe de er nogenlunde hele.

Jeg ved, at der er meget forskellige regler fra kommune til kommune for hvor mange plader man må komme med ad gangen, men prøv at tale med pladsmændene på genbrugsstationen, de er normalt fornuftige folk. Da vi skulle af med vores tag fik vi at vide, at i princippet måtte vi kun komme med 20 plader ad gangen, men så længe vi ikke fyldte containeren op lørdag formiddag så kunne vi bare komme med det vi havde. Problemet med lørdag formiddag var, at de ikke kunne få tømt asbestcontaineren igen før mandag og der skal jo også være plads til andre. Et argument som pladsmanden forærede mig var: "du kommer jo med hele taget alligevel så om du kommer med det på en gang eller en gang om dagen over et stykke tid kan vel være ligegyldigt. Iøvrigt er det jo under alle omstændigheder bedre at du kommer her med det end at det bliver smidt af et eller andet sted i naturen". Nu kunne jeg aldrig selv finde på at smide det i naturen, med det er jo set før, og manden har jo fuldstændig ret.

En anden mulighed for at komme af med det hele nemt og hurtigt er miljøbilen, som bestilles gennem kommunen. Så kommer der en container til din dør, som du kan putte det hele i. Den løsning er dog ikke gratis, den koster vist noget i retning af 1 kr. pr. kg plus kørsel tror jeg.

MVH
Kim

MVH
Kim
Og så lige et lille pip.

Vores nabo har netop fået renset og malet sit tag.

Vi ser nogle m2 af det hver dag, og hvor er det blevet flot. Vi nyder det rent faktisk. Rensningen foregik med masser af vand og "meget ansvarligt", og malingen satte prikket over i'et.

Om det holder ved jeg ikke, men flot er det, og havde jeg et tilsvarende, ville jeg ikke fortænke mig i at prøve, når man tænker på prisen på et nyt tag.

- JørgenE

Mvh. JørgenE
Vores genbo og nabo har også fået renset og malet tag. Det ser faktisk rigtig flot ud - også selvom det nu er et par år siden. Det smittede ligesom, da vi havde fået lagt nyt tag, så ville de ikke "trække ned" med deres tage...:-)

Helle

Helle MN
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også