Fortanding eller lodret fuge

Hej,

Er igang med at få lavet en tilbygning til mit hus fra 1940. Der er et problem, idet murværket på det eksisterende hus er udført med godt 15 skifter pr. meter (15 skifter er 98 cm). Normen og standardskiftegang idag siger 15 skifter pr. meter.
Mureren siger at man normalt ikke laver fortanding mellem nyt og gammelt murværk, da den vil revne. Istedet vil han mure tilbygningen efter normen, og så lave en lodret dilitationsfuge.
Det betyder at fugerne på mit eksisterende hus og nye tilbygning ikke vil flugte + jeg får en lodret fuge i hjørnet, hvilket jeg selvfølgelig er bange for vil være synligt og knap så pænt.
Hvad siger I - er det virkelig rigtigt, at det er "måden" at gøre det på ?

/Hans
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Zenth

Jeg er desværre kun en simpel GDS'er smile , og kan derfor ikke give dig et fagligt svar. Men jeg har fundet dette link, som jeg tror, at du ville kunne drage nytte af: http://www.sbi.dk/byggeteknik/konstruktioner/murverk/dilatationsfuger-i-ydervegge-af-tegl/hvornar-er-dilatationsfuger-nodvendige-i-murverk/

Jeg kan se, at der findes en publikation der hedder "Dilationsfuger i ydervægge af tegl", så mon ikke du skulle gå en tur forbi biblioteket og se om den er hjemme?

Men skal en dilatationsfuge være lodret, kan den ikke bare følge forbandtet/fortandingen, således at den ligesom erstatter mørtelfugen? Bare en tanke, og ved ikke om der er fornuft i denne tanke wink

Forstår på dig, at du siger, at du ikke kan få de vandrette fuger i det nye byggeri til at flugte de vandrette fuger i det gamle byggeri, hvis det er rigtig forstået, så kan jeg ikke se, hvad en lodret dilatationsfuge har at gøre med at de vandrette mørtelfuger ikke kan flugte hinanden. Går udfra at stenene er af omtrent samme størrelse.....Er der stor størrelse forskel på nye og gamle mursten?

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Den med den lodrette dillationsfuge er set mange gange. Og den ses også ved større byggerier hvor muren er delt i mindre sektioner, fx ved større fabriksbyggerier. Dillationsfugen gør at mur delene kan arbejde en lille smule forskelligt uden det giver revner.

Hvad angår fortandingen er det vel kun et bekvemmeligheds spørgsmål for mureren.... Jeg ville kræve han holder den gamle skifte højde og iøvrigt også husker at bruge samme murforbandt. Lav dette som en del af de skriftlige krav, så er der ikke noget at komme efter.

Måden der mures på er at der på soklen monteres et "hjørnejern" eller hvad den nu hedder. Her er der for hver skift lavet et hak. Det gør at muresnoren blot efter hvert muret skkift rykkes et hak op. Nemt og meget sikkert. "Hjørnejernet" sal blot monteres meget nøjagtigt i lod i begge retninger. Så sikres murene mod at bølge såvel i længde som bredde.. Fugerne bliver smukke og ensartede.

Det eneste det kræver at følge de gamle skifte gange er at skifterne streges ret nøje op på nogle ordentlige brædder og disse monteres som "hjørnejern" Det er mere besværligt da der skal streges nogle "hjørnejern" op og de ikke er med faste støtter der er nemme at fastholde med murhager. Men det an gøres og tager måske en ekstra time / hjørne. Lad os så tage det hele med 4 udendige og 4 indvendige hjørner... Lad det være 8 timer som eksra omkostning.. Er det ikke det værd at du IKKE skal ærge dig hvergang du ser fugerne tande... Og ikke mindst den dag du vil sælge.. så er der ikke alle disse dumme spørgsmål om der er noget der har sat sig, om der er lavet en mure fejl...

Efter min mening er det håndværksmæssigt det rigtigste at følge fortandingen.. Men jeg er jo godt nok værktøjsmager og ikke murer rolleyes

Forelæg mureren dine argumenter... Og hør evt en anden om ike det er en opgave han vil kunne klare.... Jeg er sikker på en stolt håndværker vil se respektfuldt på en der gerne vil have et ordentligt håndværk og ikke mindst en der har sat sig lidt ind i tingene.

PS. 3 skift måler 20 cm efter den nye norm.
PPS. Når du streger skiftegangen op på planken er det den øverste kant af murstenen du skal strege op hver gang. det er den man retter stenene ned til i den oplagte mørtel.

MVH Njord
Hej Zenth

Her er flere forhold som taler både for og imod.
1. Har du fundet en sten som matcher den gamle indenfor 90-100%?
2. Hvad med vinduer, skal de speciallaves?
-Standardmål, kunne jo nemt komme til at mangle et par cm-

Delefugen bruges altid når man sammenbygger forskellige materialer, eller meget store elementer/flader. (Industri)

Ved et hus fra 1940, vil jeg betegne det, som noget nær voldtægt....!
Er du parat til at ofre hvad det koster, for at få tingene udført med faglig stolthed, er der kun 'en måde. - Nemlig fortandingen-

Ordentligt byggeri, kræver at soklen forankres i eksisterende, med fortanding og indstøbte kamstål. ( Ellers opstår revne nr. 1 her)
Soklen er "fundamentet for resten af byggeriet, så brug tid på at udføre denne 100% korrekt. Revner det her, er resten bare et spørgsmål om tid sad

Fortanding i eksisterende murmål, er etisk korrekt i dit tilfælde.
(Læser det sådan, at din bekymring går på helheden, og handler ikke udelukkende om at få en tilbygning op at stå. - Til en "billig pris" -

-Stor respekt -biggrin HURRA!

Lad murerne bruge en fleksibel mørtel, svarende til den eks. fra 1940'erne.
"Næsten uden cement"

Den lodrette fuge, er en nem og billigere løsning. -Det hele går hurtigt i tiden, måske for hurtigt!

Find en murer med faglig stolthed, ikke en som kun tænker i hurtig udførelse og minimering af garantiskader -Det kan sagtens lade sig gøre-

Vh retro "tidligere" murermester

-....Kunst en noget man ikke kan, såsnart man kan, er det ikke længere nogen kunst.....-

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis