Tætning af træbåd (kalfatring)

Hej bådforum,

Jeg har en gammel træbåd, der gaber noget i skroget. Jeg er nybegynder på området. Kan nogen give mig gode råd om, hvordan værket fyldes i, og hvor meget der skal puttes i? Hvor køber man de rigtige produkter?

Ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se at din båd er bygget som lystbåd, og der kan højst blive tale om at slå værk i langs kølen, værk udvider sig ikke i vand og skal slås rimeligt hårdt, men jeg tror bomuld kan gøre det, bomuld uvider sig i vand, så derfor skal der ikke slås hårdt, i revner som du tror vil lukke sig, må du ikke slå noget i, du kan evt. komme lidt Hempel Proof i, det overskydene presses ud. værktøj til kalfatring kan ses på min side under bådreparation.
bomuld kan fås i byggemarkeder, bruges ved eternittag, Proof og værktøj ved en bådtilbehørsforretning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej hberge76.

Det er under vandlinjen, og der er sprækker på 5-10 mm, det er først blevet et problem nu da båden ikke er kommet i vandet endnu, Pga. at jeg er ved at lakkere min aptering
Citat fra Zapper

Hej hberge76.

Det er under vandlinjen, og der er sprækker på 5-10 mm, det er først blevet et problem nu da båden ikke er kommet i vandet endnu, Pga. at jeg er ved at lakkere min aptering


de er vel 5-10 mm lange.... jeg har brukt dette http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/3BD39B57CB8F2125C1256609002924AB/$file/FARM%2080.pdf med go suksess... den trykkes ut naar sprekkene trekker seg sammen igjen.... men jeg haaper du setter baaten ut snart. lenger den staar paa land jo mer sprekker den.... har noen venner som ogsaa binder paa en sekk med sagflis paa kjoelen naar baten settes i vannet. da vil sagflisen suges inn i sprekkene og tette efterhand.... men ha noen lensepumper klar.... jeg fikk meg noen ordentlige sjokk forste gang jeg satte baaten i sjoen.....

Fair Winds

Halvor Beck-Berge
Annonce
Hej hberg76.

flot båd du har.

Nej de er 5-10 mm brede, og går ca. halvvejs langs båden 13-15 fod, på de 3-4 nederste planker.
har jeg et stort problem?.
Båden skal i vandet om 14 dage så jeg håber at nå det, jeg har en rigtig god lænsepumpe og så får båden lov til at ligge i kravlegård i 2-4 dage
tak for produkt bladet på Jotun.

Hilsen Kim
det er en skidt ide at holde båden så længe på land, ud med den. Laker når den er i vandet. det kunne tyde på den selv lukker sig.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
du kunne prøve om du kunne skaffe dig lidt okse eller fåretælle og presse i sprækken. Går det slet ikke, ta'r du en stang, der kan nå midten af båden, udenbords altså, herpå fastgør du en dåse uden låg og fylder den med savsmuld, nu skal dåsen godt ind under båden, savsmuldet vil op til overfladen, men er der en utæthed suges det derind, bliver vådt, udvider sig og tætner.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej alle.

Tak for alle de gode råd og tips, jeg er gang med det

Hilsen Kim
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis