Tætning af træbåd (kalfatring)

Hej bådforum,

Jeg har en gammel træbåd, der gaber noget i skroget. Jeg er nybegynder på området. Kan nogen give mig gode råd om, hvordan værket fyldes i, og hvor meget der skal puttes i? Hvor køber man de rigtige produkter?

Ser frem til at høre fra jer.

På forhånd tak.
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan se at din båd er bygget som lystbåd, og der kan højst blive tale om at slå værk i langs kølen, værk udvider sig ikke i vand og skal slås rimeligt hårdt, men jeg tror bomuld kan gøre det, bomuld uvider sig i vand, så derfor skal der ikke slås hårdt, i revner som du tror vil lukke sig, må du ikke slå noget i, du kan evt. komme lidt Hempel Proof i, det overskydene presses ud. værktøj til kalfatring kan ses på min side under bådreparation.
bomuld kan fås i byggemarkeder, bruges ved eternittag, Proof og værktøj ved en bådtilbehørsforretning.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej hberge76.

Det er under vandlinjen, og der er sprækker på 5-10 mm, det er først blevet et problem nu da båden ikke er kommet i vandet endnu, Pga. at jeg er ved at lakkere min aptering
Citat fra Zapper

Hej hberge76.

Det er under vandlinjen, og der er sprækker på 5-10 mm, det er først blevet et problem nu da båden ikke er kommet i vandet endnu, Pga. at jeg er ved at lakkere min aptering


de er vel 5-10 mm lange.... jeg har brukt dette http://www.jotun.no/jotun/product/dekorativ/DekorTDA.nsf/wvwProductDatabase/3BD39B57CB8F2125C1256609002924AB/$file/FARM%2080.pdf med go suksess... den trykkes ut naar sprekkene trekker seg sammen igjen.... men jeg haaper du setter baaten ut snart. lenger den staar paa land jo mer sprekker den.... har noen venner som ogsaa binder paa en sekk med sagflis paa kjoelen naar baten settes i vannet. da vil sagflisen suges inn i sprekkene og tette efterhand.... men ha noen lensepumper klar.... jeg fikk meg noen ordentlige sjokk forste gang jeg satte baaten i sjoen.....

Fair Winds