Ny Mc lov

Regeringen har vedtaget en lov, der træder i kraft den 1. august 2007.
Denne lov forbyder børn under 135 cm. at sidde bag på mc. Den ligger desuden op til at vi skal bruge sikkerhedsseler på tohjulet mc.http://www.nymclov.underskrifter.dk/

SFS

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Steen-S

Regeringen har vedtaget en lov, der træder i kraft den 1. august 2007.
Denne lov forbyder børn under 135 cm. at sidde bag på mc. Den ligger desuden op til at vi skal bruge sikkerhedsseler på tohjulet mc.http://www.nymclov.underskrifter.dk/

Hej Sten.

Det er et fortolknings spørgsmål af loven, jeg ser ikke at der står at voksne skal til at have sikkerheds sele på under kørsel på mc. Men at hvis der er børn på bagsædet, skal disse kunne spændes fast med en sikkerheds sele.
Des uden har der længe været en lov om sikkerheds sele i sidevong, der tillader brugeren af en sådan at køre med uden brug af styrthjelm. Jeg syntes at det er godt at børn nu skal spændes fast på en mc eller i en sidevogn.

V.h. Håndværkeren
Hej!

3. I § 81, stk. 3, ændres »8 år« til: »5 år«, og efter »styrthjelm« indsættes: », medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele«.
Hvad står der ellers i denne paragraf . Som jeg læser det første så må børn slet ikke transporteres på en tohjulet mc
Stk. 5. Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcylel. Endvidere må børn under 5 år ikke befordres på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Men de må sidde i en sidevogn uden sele hvis de er over 5år men under 135cm Jeg kan kun give ret i at sådan noget juks må man protestere imod

Venlig hilsen Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er i sidevogn hvis barnet er under 135cm - svarende til barnestol i bil, altså fastspændt. Hvorfor skulle reglerne være lempeligere for MC?
Mogens
På en måde er det lidt rodet med den nye lov, og det må da også kaldes noget af en sær lov, for så vidt mig bekendt må der gerne sidder et barn under 5 år i en dertil indrettet barne stol bag på en MC.
Nu kan det undre at nogen laver en sådan lov, for det gælder da om at komme væk fra sin mc hvis man står på hovedet med den (så man ikke får den ned over sig) Ellers ender det vel med at vi også skal have moteret styrt bøjler på højde med føreren.
Jeg har dog selv prøvet at have en knægt siddende bag på der faldt i søvn, og da der så kom et kraftigt vindpust fra siden hang han pludselig på siden af min MC, heldigvis kørte jeg ikke mere end ca. 30 Kmt. Så på en måde syntes jeg det er iorden at der skal sele på "ungerne"

V.h. Håndværkeren
5. Børn med en legemshøjde på under 135 cm må ikke befordres på tohjulet motorcylel. Endvidere må børn under 5 år ikke befordres på trehjulet motorcykel eller i sidevogn til motorcykel, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Til m&&
Hvor står det at børn over 5 år skal sidde i sele uanset højde. jeg synes at det er noget sludder der står i loven .

Hilsner Kovas

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
Jeg må sige at hvis det er den korekte lovtekst der er blevet gengivet på det link.
Er der med al tydelighed en flok skrivebords generaler M/K der har sammen fattet teksten. Det viser også tydeligt at det er menesker der aldrig kunne forestille sig at stige op på et så "Livsfarligt Dræber instrument" som de mener en MC er.
Virkeligheden er dog en anden, for som Motorcyklist kan man ikke side og ryge, drikke bajere, barbere sig snakke i Mobil tlf. pille bussemænd og meget andet som mange bilister gør ! Som Motorcyklist er man 100 % på, det er muligt at vi sider og brummer / synger i hjelmen og tænker lidt over tingene/filosofere, men opmærksomheden er 100 % på vejen, for hvornår kommer den næste kvajpande af en bilist i deres svedekister hvor de føler sig komplet usårlige kørende ud for an én fra en sidevej. Eller som den kvajpande jeg var ude for så sent som i går eftermiddags, der uden varsel bankede bremsen i og drejede til venstre uden at vise af i forvejen.

V.h. Håndværkeren
Hej Alle
Nu er det jo ikke første gang at der lovgives, men det er prardoksalt at der lovgives så kraftigt. Alt ander lige er der jo klart mulighed for at lovgive i samme retning som i biler, netop at der anvendes godkendt sikkerhedsudstyr.
Der findes ude mærkede sæder og stigbøgler der sikre at vores små poder ikke falder af under transport eksempesvis hvis de falder i søvn. Jeg har selv anvendt netop et sådan sæde da mine børn i 3 års alderen fik lyst til at køre MC. Der ud over anvender de også cykel hjelm da en alm børne hjælm med en vægt over 1 kg. kunne lave mere skade en gavn.. vægt / halshvirvel ol. Nu er det jo muligt at lave en hjælm af kulfiber med en langt mere sikker konstruktion og vægt end for 10 år siden da jeg begyndte at fragte mine den gang små børn. Lige nu står min efternøler på 3 og længes efter at køre på MC .. fint nok Mathias hop du bare bag på men til august må du ikke får end du bliver 135 cm .. ved 8 års alderen .. trist nok.

Jeg ville ønske at loven blev ændret til at sæder stigbøgler og hjælm var obligatorisk samt at barnet selvfølgelig skal kunne holde fast under kørsel ( også her har Tyskerne lavet etbælte med små håndtag til de små)

Hilsen Giplon

PS jeg gad godt se den MC betjent der ville håndhæve denne tåbelige lov.

Vi ses der ude både med og uden unger
Nu er det Justitsminister Lene Espersen (Konservativ Folkeparti) Der har forfattet loven, tydligvis i en brandert eller lignende.
For der er ikke kontaktet diverse MC forbund eller lignende, den er blot banket igennem. Man kunne få en mistanke til at konen har haft en oplevelse der har sparket benene væk under hende, eller hendes svigermor har lagt pres på hende !
Der er jo mange især ældre Damer der syntes at motorcykler er noget forfærdeligt noget, mange gange de selv samme Damer der virkelig kan kører "råddent" i trafikken i deres svedekister til stor gene for alle andre trafikanter.

V.h. Håndværkeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis