Tilgroet have

Hej Alle,

Hvor starter man lige?confused
Jeg har en gammel tilgroet have med masser af bede og skvalderkål.
Skal jeg starte med at give det hele roundup og så efterfølgende så græs, eller hvordan griber man lige sådant et projekt an?

Mvh
René
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Citat fra Rene2110

Hej Alle,

Hvor starter man lige?confused
Jeg har en gammel tilgroet have med masser af bede og skvalderkål.
Skal jeg starte med at give det hele roundup og så efterfølgende så græs, eller hvordan griber man lige sådant et projekt an?

Mvh
René

Hej René.

Roundup er et fy ord ! En flot have fås ved grundig rensning at haven / jorden, og selvom det kan se uoverskueligt ud, vil du i løbet af en måned kunne se fremgang. Hemmeligheden ligger i at du kun skal tage et lille stykke hver dag, eks. 20 m2. Når du så er halvt igennem din have kan du begynde at så lidt græs plante nogle blomster træer o.s.v. Så vil lysten til at forsætte blive meget større.
Lav dig nogle tegnede skitser af hvordan du kunne tænke dig haven skal se ud, ud fra dem kan du så planlægge hvordan du vil starte. Men hold dig til et lille stykke ad gangen, ellers kan det godt komme til at se uoverskueligt ud.

V.h. Håndværkeren smile
hey

Jeg må tilstå at jeg bruger roundup. Den mængde jeg bruger i forhold til landbruget er ikke en gang en dråbe i havet, så der er mange andre steder man lige så vel ville kunne tage fat hvis man vil skåne miljøet. Jeg er ikke den store havemand, og finder det bestemt ikke interessant at ligge og luge imellem fliserne, så jeg bruger den nemmere metode. Ligesom jeg også tager bilen på arbejde.

Om du skal fjerne det med roundup først eller hvordan ved jeg ikke nok om haver til at kunne svare på. Men en kammerat jeg har gjorde vist noget i den retning da han skulle have lagt græsplænen om..

mvh jan
Hej Rene

Nu skriver du ikke lige hvad du har af planer med din have ?!?.. Men det lyder som om du vil nedlægge bedene og satse på en græsplæne ??

Hvis du vil have enkelte bede kan jeg anbefale dig at lægge ukrudtsdug + f.eks. barkflis. Og så skære huller de steder hvor du ønsker planter.. Det har vi gjort i større stil i den tilgroede have der fulgte med vores nye gamle hus.. Og det fungerer med alt fra snerler, skvalderkål, tidsler, brændenælder etc..

Om du bruger manuelt arbejde eller gift til at slå kålen ned hvor du skal have plæne må være op til din egen samvittighed..

Dog vil jeg sige at du næppe kan slå alt ukrudtet ned med round-up. Min erfaring siger at gammelt "årgangs" skvalderkål kan være temmelig modtandsdygtige.. Så du kan evt fjerne det værste som håndværkeren skriver...

Når først græsset har fået fat så dør kålen i græplænen i løbet af nogle måneder..

Sidste mulighed er rullegræs ! Nemt og meget miljørigtigt..
Du 'fælder' ukrudtet i jordhøjde (kanttrimmer f.eks) og lægger rullegræs ovenpå. Græsset har alle fordelene fra start - og de ting der spirer igennem får bare en tur med græsslåmaskinen. Det var løsningen da vi overtog en overgroet have ifm med vores første lejlighed.
Bonus er at du i løbet af en eftermiddag har en flot græsplæne - og ikke skal vente på at en nysået får fat

Mvh
Niels
Igennem med havefræseren og så ned med kartoflerne. Kartoflerne hyppes, jorden bearbejdes, kartoffelplanterne skygger for ukrudtet. Det er måske en anelse sent på året...
du skal ikke købe roundup , det er for dyrt, du skal gå til det lokale dlg eller lign. og købe noget der heder glyfosat. Jeg har købt 5l. til 250 kr. og det skal fortyndes 1:100 så du kan regne ud at man har til mange år, og det slår også skvalderkål ihjel
Annonce
Hej Alle,

Tusind tak for alle de gode råd. Jeg har besluttet mig for at leje en buskrydder og en fræser og så prøve at fjerne så meget som muligt af alle planterne inklusiv rødderne. Derefter så græs og så Når vi har fået huset sat i stand, gå igang med have anlægningen.

Tak for hjælpen.
Mvh.
René
Det gjorde jeg også første gang jeg prøvede at anlægge græs. Problemet var bare, at ukrudtet nåede at spire hurtigere, end jeg nåede at rive "plænen" jævn. Og det ødelægger ikke altid ukrudtet bare at klippe rødderne i småstykker - noget af det vil vil bare spredes yderligere.

Round-up og Glyfosat er iøvrigt det samme - en ølflaske fuld i en 20 l havesprøjte, og 3 ugers tålmodighed, så har du noget at arbejde videre med.

Jeg vil ikke nedvurdere håndværkerens metode, men den kræver nok både meget god tid, en livsfilosofi om, at man har laaang tid til rådighed, og en "hende", som ikke står og skriger på en plæne at sole sig på i juli måned.

(Kartoffelmetoden prøvede jeg anden gang --- valgte derefter en mindre urtehave - og jorden kunne jeg faktisk ikke se nogen forbedring på - men ok - havde da egne kartofler det efterår)

There are 10 types of people.

Those that understand binary, and those who don't

Man kunne også bare finde den gamle plæne, og så klippe den og lade resten stå tilgroet og se hvad der kommer op.

Så ville der være en chance for at redde det du gerne vil beholde, og du slipper for at købe nye planter.

Der er selvfølgelig også mennesker der syntes at den idelle have er helt fri for stauder, prydbuske og løgvækster, og som helst vil have græsplæne i det hele. Har lige været til et meget interessant foredrag om forskellige have-mennesker typer, og hvorfor de har så svært ved at forstå hinanden. Slappere, nussere og øko-romantikker. Tjek haveselskabets hjemmeside for at læse mere om det.

Green

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis