udskiftning af vinduer.

Hejsa.
vi er flyttet ind i et hus fra 85 på 106 m2
vi har lige monteret en brændeovn og der er el varme i huset.
Estimeret el forbrug pr. år ca 9-10.000 kwh.
Så hvis jeg kan få hugget lidt el regningen, ville det være rart.

Huset har 3 lags thermoruder.
Gummilisterne er størknet stortset på alle vinduerne.

Træværket har det "næsten" fint. Det er blevet malet på et tidspunkt.
Det er begyndt at skalle i bunden af glaslisterne.

1? Kan det betale sig bare at slibe skallende maling af med sandpapir og derefter male med den nye maling?

2?Vi har tænkt på at hive ruderne ud og slibe træet af for gammel maling og skifte gummilisterne.

3? Har størknede gummilister nogen betydning?

4? Vi har kigget lidt på at skifte til nye energi vinduer, vi har pt. ikke råd til at skifte hele rammen ud. Så det kan kun blive glasset. Men kan det betale sig økonomisk med nye glas, når det er tykke thermo ruder? ca 26 mm tykkelse.

Om vinteren er der meget kondens på alle vinduer i bunden. Nabo'en har samme problem og har prøvet med udluftningshuller i toppen. Men det har ikke givet nogen sønderlig effekt. Kan det svare sig at bestille ruder med "varmkant"
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
kondens kommer kun fordi ruden er meget kold... dvs den er ikke særlig isolerende...
Jeg havde engang det samme problem.. og økonomien gjorde at jeg måtte finde en midlertidig løsning.. og fik derfor lavet nogle forsatsruder i plexiglas som jeg satte på hver vinter...
Fra at have is på indersiden af ruden måtte jeg simpelthen lukke for varmen i køkkenet når der blev lavet mad.. og eller kun kører den på under ½ varme.. (der var ikke termostatventil)
og det var meget tydeligt på varmeregningen og de var tjent hjem første år.. og mere til..
Man ser dog ikke forsatsvinduer ret mange steder mere...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej FrederikB
Jeg begynder lige bagfra med dine spørgsmål:

5) Kondens på vinduet i soveværelset er blot et tegn på, at du har et godt ægteskab... Tillykke med det.
Nej undskyld: Kondens opstår, når den rigtige kombination af temperatur og luftfugtigned er til stede. Problemet kan afhjælpes ved at justere på begge parametre; d.v.s. hæve temperaturen (enten på radiatoren eller ved at ofre cirka 40 kr. pr. meter på WarmEdge i dine kommende nye ruder - eller ved at lufte ud 2 gange om dagen i 5-10 minutter ad gangen, hvorved luftfugtigheden reduceres (og så naturligvis ved at lade være med at tørre tøj indendørs, huske at tænde for emhætten under madlavning og få en ventilator i de badeværelse, hvor der tages brusebad etc.)

4) 3-lags ruder bruges næsten ikke længere, da rudeindustrien siden omkring år 2000 har været i stand til at fremstille en 2-lags rude (A-mærket energirude) med en meget bedre isoleringsevne (den sålkaldte U-værdi) end dine 22 år gamle 3-lags-ruder.
I dag opnår man den gode isoleringsevne ved en pådampe en usynlig, varmereflekterende "film" på hulrumssiden af det glaslag, der vender ind i huset og samtidig pumpe ruden fuld af den varmeisolerende gasart Argon.
Denne kombination har sin optimale isoleringsevne ved hulrum på 16mm tykkelse, d.v.s. at sammen med 2 stykker 4mm glas bliver den samlede rudetykkelse 24mm. Hvis man fx erstatter det udvendige glaslag med 6mm tykt glas, kommer vi op på din nuværende rudetykkelse på 26mm, stadigvæk med den optimale isoleringsevne OG i tilgift en størreduktion på ca 3dB, hvilket svarer til en oplevet halvering af støjniveauet. Samtidig vejer de nye ruder (med 2x4mm glas) 50% mindre end de gamle, hvilket reducerer belastningen på hele vindueskonstruktionen.
Og hvad koster det så: I byggemarkederne og hos mange Old-School-Glarmestre er de moderne energiruder dyre, fordi de stadig betragter dem som noget meget fancy. Men andre steder (fx i min lille netshop...) er det noget billigere. Du kan som tommelfingerregel selv beregne prisen med flg. lille formen: startgebyr på kr. 100 + (kr 450 x rudens areal i kvadratmeter)
Om det kan betale sig...: Ja, hvis du har tålmodighed til at vente på payback i 4-5 år.

3) Størknede gummilister kan have betydning for vand-tætheden omkring ruden, hvilket på sigt kan/vil medføre råd og skimmelsvamp og desuden kan nedbryde kantforseglingen på dine termoruder, hvis de står og sopper i vand.

2) Ja, ud med de gamle ruder, hvorefter alt træet i vinduet (også det, der er skjult inde bag ruden) bliver skrabt/slebet og bygget op igen med noget grundingsolie og maling i en ordentlig kvalitet.

1) Ja, det kan godt betale sig at renovere de gamle vinduer, medmindre træet allerede er råddent.

God fornøjelse med projektet...;-)



Så ja, det kan godt betale sig at skifte ruderne.

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
Jeg regnede ud at det ville koste i omegnen af 5000 kr for nye vinduer (ruder) også en del timers arbejde at skifte dem ud.

Træet er ikke rådent, har slebet og stukket lidt i det. Det er hårdt kan få en knivsspids 2mm ind i det. Det er også lyst under malingen.

Har man nogle tommelfinger regler hvad man kan spare i energi i kroner øre?
Det er altså temmelig kompliceret det her...så hold fast:
U-værdien for en bygningsdel angives i W/m²K. U-værdien angiver således den energi (målt i Watt), der passerer gennem 1 m² af en given bygningsdel ved en temperaturforskel på 1 grad (Kelvin). Jo lavere U-værdi, desto bedre isoleringsevne og dermed lavere varmetab.

Dine nuværende 3-lags ruder har en U-værdi på ca. 2,0 og de nye energiruder har en U-værdi på 1,1.
Det betyder, at for hver kvadratmeter glas du har i hele huset, så sparer du (2,0-1,1) = 0,9 watt pr grad temperaturforskel mellem inde og ude (målt i Kelvin-grader)
Hvis du prøver at regne ud, hvor mange kvadratmeter glas har du i hele huset, så kan vi jo prøve at hjælpe hinanden med at lave hele det forchromede regnestykke her på sitet.

Med venlig hilsen
Carsten, VinduesPusher.dk

rolleyes Ledelse er; at fortælle sine medarbejdere præcis hvor skabet skal stå - og derefter motivere dem til, at de selv flytter det derhen !
Den omtalte værdi er KUN for selve ruden. Ikke ramme, ikke den lavere isolering der er i kanterne af ruden, en afhænger af spaceren mellem ruderne.

Så det du skal have fundet er de enkelte vinduers mål og ikke bare det samlede rude areal.

Derfor er udregningen mere besværlig end som sådan.

Men selv det bedste vindue med den mest energirigtige rude er ikke bedre end den måde vinduet er sat i muren på.. det er en forudsætning at der er tæt omkring vinduet.. det må ikke kunne trække ind her. På samme måde kan du godt have trærammer der er frike i træet, men hvis de ikke lukker tæt hjælper det ikke meget at skifte ruden.. Rammen kan have slået sig.. hængsler der har sat sig.. Paknings lister der er blevet hårde, eller måske faldet af.. Udluftningventiler der ike kan lukkes når man vil (skal naturligvis kunne åbnes til ventilation.. men også kunne lukkes igen).

Så alt i alt lidt flere faktorer end som så.. og ikke alle kan regnes men skal lige kontroleres...

MVH Njord
Så gik jeg sku igang. Jeg har slebet vinduerne ned.
Jeg venter med at skifte vinduer til næste sommer.
Vinduesrammerne gav jeg en ordentlig omgang grundrens og trægrunder, da de var tørre dagen efter.
Men nu har det regnet hele weekenden, så det bliver først på fredag de får første omgang amarol triol maling.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også