strøm

købte en strømfordeler hos harald nyborg 380 v ind 3x220 ud og den gir 220 ud men efter at jeg begyndte at bruge den har jeg brændt diverse ting af
først en forstærker så to pc skærme en dvd afspiller og forskellige lyspærer
men det mærkelige er den gir kun 220 v ud

nogen der har en ide
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Uden at vide ret meget om el, kunne det ikke tænkes det høje amp. antal der kan slæbes ud af 380 volt der simpelt hen ødelægger dine ting.
Nå jeg håber AllandE ser det her, han har tjek på alt sådan noget med el.

V.h. Håndværkeren
Kontroller at der er nul tilsluttet i 400 V stikkontakten hvor fordeleren er tilsluttet. Fra hver af de tre faser og til nul er der 230 V, så hvis det er et stik uden nul kan der være alle spændinger men næsten ingenting og 400 V, afhængig af belastningen. Der findes mange ældre installationer, hvor nullen ikke er i stikkontakten.

VH
bjor
Hahaha hvor godt.. Det er fordi nullen ikke sider hvor den skal.. Altså du får ikke 220v ud.. Det kan vareiere imellem 0-400v = du kan seriøst brænde noget af , det hele afhænger af modstanden i de 3 stikkontakter med 230v...

Mvh.
Elektrikeren.
du er en modig mand... harald nyborg dims foran din pc... Jeg købte sådan en dims der tog choket hvis der kom et lynnedslag... det kostede et motherboard.. den skulle bare sidde i kontakten og så ledningen fra pc'en ind i den..
men det holdt kun 4 dage...
Min søns som havde den samme dims holdt dog en uge før han strømforsyning stod af..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nogen menesker vil bare tages ved næsen !
Hvis lynet slår ned i din el indstalation kan du have alverdens sikringer imellem, det er milioner af volt der er tale om med et gnist gab på et par kilometer.


V.h. Håndværkeren
Annonce
Citat fra fednok

købte en strømfordeler hos harald nyborg 380 v ind 3x220 ud og den gir 220 ud men efter at jeg begyndte at bruge den har jeg brændt diverse ting af
først en forstærker så to pc skærme en dvd afspiller og forskellige lyspærer
men det mærkelige er den gir kun 220 v ud

nogen der har en ide


Jeg tror nu at fednok kedede sig, og ville poste et sjovt indlæg!!!

Hvis det mod forventning er en sand historie, så tag den med ned i HN, de har en masse billigt elektronik du kan brænde af i butikken.

Jeg har dog lige et par supplerende spørgsmål:

1. Forstærkeren, de 2 pc skærme dvd`en, og div lyspærer er de også købt i HN?

2. Hvornår er man egentlig fed nok? rolleyes

Mvh

Klaus
Hmm hvis et lyn slår ned i en ledning f.eks. 3 km fra dit hus kan den sende en overspænding ind i din pc... og ødelægge den. det har mange prøvet.
HFI-relæet er for langsomt til pc'er. Derfor kan man sætte sådan en dims ind, kan ikke huske navnet på den.. men de helt billige virker bare ikke..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Det er korrekt. Det hedder transistent beskyttelse, og er en dyrere løsning. Der findes mange forskellige former for denne beskyttelse, og det er noget som virker..
Dette er IKKE noget som mening lægmand kan lave selv. Det sidste anlæg jeg har set på, var der en 35 kvadrat kobber leder, ud til et jordspyd fra transistent beskyttelses relæet.. (Afledningen skal foregå herigennem)

Men thumps up, tænk over hvad i køber i HN, slår lynet endelig ned i hytten, lover jeg dig, at HELE lortet brænder sammen uanset hvad. Har set et hus hvor kablerne var sprunget ud af væggene...

Mvh.
Sten Krog


Citat fra grandoldman

Hmm hvis et lyn slår ned i en ledning f.eks. 3 km fra dit hus kan den sende en overspænding ind i din pc... og ødelægge den. det har mange prøvet.
HFI-relæet er for langsomt til pc'er. Derfor kan man sætte sådan en dims ind, kan ikke huske navnet på den.. men de helt billige virker bare ikke..
Hvis lynet skal slå ned i et kabel til mit hus, skal det ned i jorden først. Her hvor jeg bor er der ca 5 Km. til nærmeste høspændnings mast, og så vidt jeg husker er der lynafledere på de master plus diverse sikringer der skulle forhindre at et lyn kommer længere end til transformator stationen.
Men som Sten skriver så kan man ikke sikre sig imod et direkte lynnedslag.
Taitanik var synkefri, sagde de ???

V.h. Håndværkeren
Mine evner og min viden udi el er nok over gennemsnittet for den alm befolkning og så er det sagt...
Fakta er.. Når det lyner tager den kloge mand stikket ud af sit fjernsyn, pc,video o. lign.
Hvorfor ?? jo hvis der slår et lyn ned i noget af det netværk der leverer strøm til din lille træhytte og "strømmen går" har du først og fremmest ikke lys, tv, køleskab og andre el-dimser...
De fleste gange (vi lever jo i et godt land) går der ikke så lang tid - vupti - så er strømmen tilbage og alt virker..
Men det går ikke altid så godt.. Min gode ven i Gislev på Fyn mistede også sin strømleverance under sidste tordenvejr.. og som altid gik der ikke så lang tid og strømmen var tilbage.. Men han PC var død.. og ligeså hans ene video (de der gamle med magnet-kasettebånd) var også afgået ved døden..
Hvor og hvorfor lynet slog ned og afbrød nogle relæer, sikringer eller hvad ved jeg, så når det altså at sende et meget kort chok til min gode vens elinstallationer.. ligesom så mange andre også har prøvet..
For at undgå dette taler vi jo ikke om en ½ kobbermine trukket fra hans pc ud i en gammel våd mergelgrav.. men om en dims der hurtigt nok jævner strømmen ud og lukker den inden chocket sendes ind i hans gamle troværdig pc.. (som jo heller ikke var "back'ed up")
Hvad sådan en dims hedder, hvem der har døbt den ved jeg ikke.. men en HN dims virker måske.... men den ødelægger også strømmen til pc'en og så afgår den ved døden af andre årsager end lyn... Comprento??

Denne fortælling er baseret på en virkelig hændelse... wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis