Gulvvarme uden varmefordelingsplader

Jeg har hævet gulvet i hele min lejlighed, og har nu fået den spændende idé at vil ligge centralvarme i gulvet istedet. Men da der kun er 450 mm mellem spærrene (Passede til den rockwool, jeg har købt), kan jeg ikke bruge varmefordelingsplader. Kan man godt bare ligge pex-rørene mellem spærrene uden varmefordelingspladerne, eller vil der opstå koldzoner?

Det skal siges er der skal ligges sildeben ovenpå. og der er blevet trukket strømkabler mellem spærrenne


/Tue
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vær venlig at klikke på lynsvar ikonet i indlægget ovenfor for at aktivere lynsvar.
kan de ligge mellem spærrerne som der kun er 450 mm i mellem.
Du laver en krydforskalling på dine spær med nogle 25*100 og ligger varmefordelingsplader heri, også dit gulv ovenpå.. Altså det bliver ca 28mm højere, men det er KLART anbefalelses værdigt


Citat fra ttopholm

kan de ligge mellem spærrerne som der kun er 450 mm i mellem.
En vild kronstruktion, som ikke ville hæve gulvet, kunne være at skrue regler på begge sider af bjælkerne, så langt nede at forskallingen kunne ligge på tværs mellem dem.
Reglerne vil så bære forskallingen og styrke bjælkerne der så skulle saves 25mm ned der hvor pladerne skulle krydse.
På en måde ville varmefordelingspladerne ligge på tværs af bjælker.
Det skal nævnes at jeg ikke ved om vægten af min skitserede konstruktion vil have nogen betydning. Den er nok ikke "light"
Er iøvrigt også sikker på at det ville blive noget skidt uden alupladerne. Disse plader virker så, til gengæld, så også perfekt. Har selv 50m2 overetage hvor der er gulvvarme med disse plader.
Det spiller 100% og er absolut helt jævnt og uden kolde steder.
Du kan bare lægge dine varmefordelingsplader langs med dine strøer, så hæver du kun dit gulv med 1 mm.

Køb f.eks varmefordelingsplader 500*600 eller 590*1000.

Isoleringen skal lægges helt tæt op af gulvet for at holde varmefordelingspladerne oppe, eller evt montere en ekstra lægte i midten af dine strøer for at holde fordelingspladen oppe.(formentlig ikke nødvendigt)

Du er selfølgelig nødt til at stemme ud til pex røret, når det skal "skifte bane", men det er kun 1 gang for hver strø, og helt ude i siden.

Mvh

Klaus
Citat fra www.spotvvs.dk

Du kan bare lægge dine varmefordelingsplader langs med dine strøer, så hæver du kun dit gulv med 1 mm.

Du er selfølgelig nødt til at stemme ud til pex røret, når det skal "skifte bane", men det er kun 1 gang for hver strø, og helt ude i siden.

Mvh

Klaus



Øhhh, syntes nok det var forkert at kalde dem "bjælker" nu kom ordet så, strøer. Det er det jeg mener i mit forrige indlæg, der hvor der står bjælker. Fred med det.
Overvejede også den med at lægge pladerne på langs af disse, men giver det ikke problemer med at få dem understøttet?
Det vil jeg ikke mene at det gør, sålænge der er anvendt en god fast isolering, der går helt op i samme højde som strøerne.

I dette tilfelde er der jo ikke så langt imellem strøerne, så jeg mener bestemt at det er muligt.

Ellers er det jo bare at, placere f.eks. en lægte imellen strøerne, til at holde på pladerne, enten på langs, eller flere på tværs, det er lige meget.

Mvh

Klaus
Må man godt lappe varmefordelingspladerne over hinanden, det troede jeg ikke, man måtte, eller retter uponor siger man ikke må.

Men jeg tænkte på at få dem lavet i bredden 470 mm af en plade-smed, de kan vel ikke være så svære at bøje, med en maskine, hvis de har en profil at gå udfra.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis