Behandling af hårdtræsmøbler

Et spørgsmål af de mere banale: Hvad bruger man til at imprægnere hårdtræsmøbler med? Jeg kan selvfølgelig godt finde diverse produkter i byggemarkedet, men jeg har lidt på fornemmelsen af man bliver taget ved næsen ved at købe 1 liter et-eller- andet for 200 kr.
Jeg har hørt at man kan bruge en blanding af linolie og terpentin - kan det bekræftes, og i givet fald hvad er blandingsforholdet?
Alternativt er det jo også fristende at bruge Gori ??, som jo er betydeligt billigere - kan det bruges?

Mvh.

PiVee
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Om du kan bruge terpentin og linolie, ja hvis det er udendørs ellers tror jeg du ikke kan være i stuen for dampe.
Problemet med Gori ( eller andet træbeskyttelse ) er det indeholder sundhedsskadeligestoffer, derfor må de IKKE bruges indedørs p.g.a. dampe og IKKE på havestole/borde, da man sidder der med bare lår-basser og måske endda fødevarer på bordet (selvom det ER fristende smile ).
Jeg har desværre ikke et alternativ, så jeg er da ligeså spændt på gode spareråd smile.
.
Jeg bruger en blanding af lindolie og petrolium til alt muligt. Det giver en god og robust overflade. Det eneste problem er, at denne blanding ikke indeholder svampedræber. Med tiden vil overfladen blive angrebet og blive sort (har jeg hørt). Ifølge Leth skal olien indeholde "fungisider" (stavning?). Ellers er lindolie den rene mad.

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej smile

Ren linolie duer ikke, som flere skriver, med mindre man tilsætter nogle fugicider smile

Trip trap, laver nogle lækre olier, men de koster også.

Alternativt skal du gå ned i en bådudstyrsforretning, og købe noget der hedder "Owatrol 1", det er en rigtig lækker olie, som nok skal passe på dine møbler i mange år.

Mvh
ThomasB
Hej PiVee

Hvis du så indlægget, om oliering af køkkenbordplader, så kan du overføre fremgangsmåden, til udendørs træmøbler.
Med den forskel, at olien skal være med fungicid, altså et antiskimmelmiddel, eller såkaldt svampedræber i daglig tale.
Nu lever vi i et overvågnings og kontrol samfund, så jeg vil mene, at de forskellige træolier, der er designet til havemøbler, ikke er skadelige, hvis vi bruger vores sunde fornuft. (læs: Rentolin).
Jeg har IKKE hørt om nogen, der er blevet syge, af at sidde og spise ved deres træhavemøbler.

Colormann
citat:
Oprindeligt indsendt af colormann:
Jeg har IKKE hørt om nogen, der er blevet syge, af at sidde og spise ved deres træhavemøbler.
Colormann



He he, hvis man bruger det som udgangspunkt så duer denne her også:

Vi mener ikke der er nogle problemer i at et antal af vores faldskærme ikke folder sig ikke ud når de skal, vi har nemlig aldrig fået nogen klager fra brugerne efter det var sket...Ergo, intet problem...

Nåe, prøv at kig på dette link, http://www.wolfs.dk/startframe.htm de har linolie med svampemiddel i...


Mvh.

René

Annonce
Det´er jo netop fungisider der er et helbredsspørgsmål - så hvis du alligevel vil tage "chancen" , så brug GORI, det er jo klart det billigste. Altså jeg går jo ud fra vi taler havemøbler nu ......
Hej igen

Fungicid er IKKE et problem udendørs, der skal eller bør være fungicid (eller andet antiskimmelmiddel) i alle udendørs maling og træbeskyttelses produkter.
Det handler jo netop om, at beskytte, bevare og få en lang holdbarhed, i de forskellige produkter.
Jeg har aldrig hørt, at det skulle være et problem, at udendørs maling og træbeskyttelse skulle indeholde fungicid, snarere tværtimod.

Colormann
Saften fra grapefrugtkerner er også en fugicid, og sælges af grønne forhandlere, søg på google.com

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej smile

En gammelt husråd siger at man kan blande atamon (det man bruger til at sylte med) i olien.

Mvh
ThomasB
Atamon opløses i vand..... Dvs. det er ikke en særlig stabil/blivende beskyttelse. Hvis man blander linolie og terpentin vil det give et tilsynelandende hurtig indtrængning - men hvad så når terpentinen fordamper? Så vil der være mikroskopiske tomme porer i træet hvor vand og bakterier rigtig kan hygge sig. Personligt har jeg haft gode erfaringer med produkter fra Flügger men Gori er sikkert ligeså godt - husk bare at den farveløse træbeskyttelse ikke beskytter mod solens UV-stråler. Så man kunne evt. overveje at give møblerne lidt farve. Evt. en laserende træbeskyttelse som man blander op med en farveløs af samme mærke.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også