Swimmingpool - magnetventil og differenstermostat

Jeg skal have lavet et nyt solvarmeanlæg, det gamle var et traditionelt trykanlæg af gennemtærede pladeradiatorer - tunkgt som fa.... afmonteret, ituskåret og bortkørt som 1/2 ton skrot.

Vi vil kun bruge poolen i den varme sæson og vil derfor etablere et gennemstrømningsanlæg hvor poolens vand cirkuleres direkte op i solfangeren istedet for som det gamle hvor varmen overføres via en veksler - nogen der har bud på en holdbar og billig løsning?

Nå men - min udfordring er nu at jeg ikke ønsker at cirkulere vandet via pumpen til sandfilteret da denne trækker 550W og har alt for højt volumen (ca. 15m3/time), jeg har en ældre Grundfoss cirkulationspumpe der er mere velegnet til formålet. Jeg vil lave det sådan at solvarmen kører om dagen og filterpumpen renser i nogle timer om natten.

Spørgsmålet er om jeg så kan sætte denne pumpe på den eksisterende rørføring til filteranlægget og blokere til -og fra-løb til denne via 2 magnetventiler så filterpumpen ikke blæser direkte igennem den meget mindre Grundfosspumpe - alt dette så jeg slipper for at skulle trække nye separate slanger ind i poolen til frem og tilbageløb af vandet der skal igennem solfangeren. -Bonusspørgsmål: Hvordan integreres dette på nemmeste måde til en differenstermostat til styring af Grundfoss-pumpens driftscyklus?

Jeg skal beklage den lange og kryptiske formulering

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ville mene at ved at lave det direkte, så har du svært ved at styrre det, og du vil resikere at der kommer kogenden vand ud af dysserne i din pool, så du vil skolde dig.

det er en fordel at lav den 2 delt, for så kan du bruge noget frost sikkert væske til solfangeren, og derved bruge den om vinteren til at varme vand og huset op.. det kræver nogle væksler og sådanne men, det er det vær..

M.V.H. Martin
Held og lykke med projektet
Det var jo netop et trykbaseret system med cirkulation af kølevæske vi afskaffede da det i den størrelsesorden vi skal have det for at kunne varme vores pool netop IKKE er rentabelt at renovere på den model - vi taler om en forskel på minimum 100.000 kroner ift. et gennemstrømningssystem, ergo er tilbagebetalingstiden i vores tilfælde meget lang - hvis tilskud til solvarme bliver genindført vil jeg overveje det da den oprindelige rørføring til dette er bevaret men intil da kunne jeg godt tænke mig at vide om tingene i mit spørgsmål i det hele taget kan lade sig gøre - det er jo intet nævneværdigt tryk i et gennestrømningssystem og det er nok tvivlsomt at samtlige 65000 liter vand når op i nærheden af kogepunktet ;-)

/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej

Jeg mener ikke at det vil være en god ide at etablere direkte gennemstrømning af poolvandet gennem dine solfangere. Klorindholdet i vandet vil i løbet af kort tid tære dine solfangere op. Du skal have en løsning med en rustfri varmeveksler, et sådant system koster heller ikke alverden. En veksler koster under 2000, dertil skal du have en ekstra cirkulationspumpe til 600-700 kroner.

Hvis du ikke ønsker at investere i en veksler, så er bedste løsning at benytte en stor længde sort rillerør, hvor røret benyttes både som solfanger og som rørføring, det er ikke så effektivt, men er den billigste måde at lave en poolsolfanger på.

M.v.h

Bjarne
Jeg har selv lavet solvarme på min pool med sort slange og nogen auto ventiler men stadig på det eksisterende anlæg så jeg stadig bruger pumpen fra poolen til at cirkulerer med, det virker godt.
Jeg bor ved Horsens hvis du vil forbi og se det.

Lars
Det er faktisk det mest effektive at cirkulere poolvandet direkte gennem solfangerne. Du skal blot bruge rigtige pool-absorbere, som er lavet af plast/gummi. De er billigere end alm. solfangere, og tæres ikke op af kemikalierne. Jeg tvivler på at du kan bruge en Grundfos-cirkulationspumpe til at cirkulere vandet med, men der findes pumper med plast/rustfri indmad, der kan klare det. Pool-absorberne er jo i princippet bare nogle arrangementer af "sorte vandslanger", men af en type, der dels tømmer sig selv, når pumpen stopper (når de monteres rigtigt), dels holder til solen, år efter år.

Med venlig hilsen Niels, Varmt vand fra solen www.vvfs.dk
Annonce
Magnetventiler er droppet - inklusiv styring er de voldsomt dyre!

Jeg har udformet plan b:
- eksisterende timer styrer filterpumpen til udelukkende at køre om natten
- eksisterende timer styrer grundfosspumpen til udelukkende at køre om dagen
- eksisterende differenstermostat med separat minimumsføler bestemmer om grundfoss-pumpen skal køre
- grundfosspumpen monteres som et by-pass på filterpumpens eksisterende rørføring (1,5''), til -og fra løb blokeres med mekaniske kontraventiler således filterpumpen ikke kan trække eller blæse vand "den lettere vej" igennem grundfosspumpen
- til -og fraløb til filterpumpe blokeres ligeledes med mekaniske kontraventiler der monteres efter by-passen (i gennemstrømningsretningen) således grundfosspumpen kun kan trække vand fra poolen og ikke blæse det forkert vej retur igennem sandfilteret.

Til dem som har svaret - mange tak for at dele jeres viden og ideer med mig, jeg vil dele lidt med jer også.

Jeg er klar over at moderne pumper ikke har korrosive dele i pumpehuset (den gamle og oprindelige filterpumpe var en dejlig gammel sag i hel-støbt galvaniseret der var rustet fast indvendig, blev kasseret sammen med de oprindelige solfangere) - herunder også moderne Grundfosspumper som cirkulerer fjernvarmevand der pga varmen nok ville få en pumpe til at ruste ligeså meget hen over tid...

Desværre er den nye filterpumpe IKKE i stand til at køre med variabel hastighed - derfor denne tråd, ellers var der ingen problemer andet end at anskaffe en en mere avanceret styring - men en sådan er dyr i anskaffelse samt en håndværker der i det hele taget kan finde ud af at montere og forklare styringen til den - derfor købte jeg en billigere og mere simpel pumpe til at drive filtreringen.

Grundfoss pumpen er gammel som pokker (er der iøvrigt nogen der ved om gamle Grundfoss også har indbygget kontraventil ligesom de nye har?...), men den er funktionsdygtig nok til at cirkulere renset poolvand - og eftersom den er her, er genanvendelse af denne under alle omstændigheder billigere end nyanskaffelse wink - den kan jo monteres så alt hvad der passer på 1/2 tomme rør kan anvendes når den engang dør - jeg har faktisk en yderligere Grundfoss pumpe der dog kun har den halve ydelse - det har jeg vurderet er for lidt volumen/time.

Mht. valg af selve absorberen til solvarme har jeg været igang med at undersøge en hel del - summa summarum at "rigtige" absorber anlæg til pools (eg. Batec Suncatcher, Arcon Fafco eller Home-Swim i Bauhaus) er MINIMUM 3 gange så dyrt per kvadratmeter solfanger end slangebaserede anlæg der garanteres i ligeså lang tid - uanset hvor stor en pool man har bliver det hurtigt til mange penge.
Poolabsorbere er egentlig ikke bedre end sort haveslange rent varmeabsorberingsmæssigt (man skal stadigvæk bruge 2/3 af poolens overfladeareal), og jeg vurderer at de er generelt mere bøvlet ifm montage og især tømning hvis de skal monteres på fladt tag så man selv og naboerne slipper for at se på den. Herudover er man vel nødt til at kassere hele fangeren hvis man får en frostsprængning - ved et slangebaseret anlæg indsætter man bare et ekstra stykke og muffer det sammen. Jeg har kontaktet flere producenter for at spørge ind til producenternes specifikationer og ingen af dem har været særligt glade for at tale effektivitet. Hverken Arcon eller Batec gav et ærligt svar og i Bauhaus vidste de som regel ikke noget om noget (se en anden tråd specifikt om Bauhaus).


/Morten

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej Morten

Jeg har arbejdet med ligende problemstilling. Jeg har beskrevet min løsning på min hjemmeside www.kodal.net (klik på "pool" og efterfølgende "solfanger")

/Søren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis