Havebænk

Hej LDS'ere.

Jeg har længe ledt efter sådan en gammel rustik havebænk med støbejernssider, men fandt ud af at de kostede en bondegård selv i meget dårlig stand.

Men i dag gjorde jeg et kup og fandt 2 sider som en dame bare skulle af med, og så kunne jeg jo selv sætte træet i.

Men Men Men Jeg er lidt i tvivl om hvilken træsort som er den bedste at anvende, samt hvor bred den kan blive for at den dels ikke slår sig og ligner kong volmers r... og dels for at den ikke "svajer" når man sætter sig.

Så vidt jeg kan måle er der plads til ca. 28 mm tykke bredder i den ...

Så mit spørgsmål kære tømrer-kyndige er:
1. Hvor bred kan bænken blive (Der er ingen midter støtte)
2. Hvilken træsort vil være den bedste at få
3. Kan man overhovedet få sådan noget træ i en velassorteret trælast, eller skal man have dem skåret og høvlet hos en snedker ??

Tak for rigtig mange super råd her i forum'et.

Mvh.
Mugge
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Mugge.
Hvor bred din bænk kan blive er bla. afhægig af hvilken træsort du bruger. I den dimention du omtaler, er det ikke længere brædder men lister og dem er du nødt til at få lavet hos den lokale snedker.
Jeg ville anbefale dig at bruge en teaktræssort der hedder Duche, den er meget hård men også meget elastisk. Du kan nok få en bænk der er omkring 140 cm bred med det træ når der ikke er støtte på midsten.

V.h. Håndværkeren
Jeg vil nu ikke kalde et brædt der er 25- 28mm tykt for en liste.. Men lad det ligge.

Hvor bredde skal de enkele brædder være?
Det afhænger meget af hvordan udsormningen er på dine støbejernsgavle.
Jeg vil nok selv overveje at bruge nogle Ipe brædder. De fåes i fx 25x140mm Du kan så anvende den i færdig høvlet tykkelse, og få bredderne savet op på en rundsav. Kanderne runder du med en håndhøvl og pudser med sandpapir.

Ipe plankerne kan bla fåes hos TripTrap... Sikkert ikke de billigste, men hvor meget skal man løbe rundt for at finde planlerne lige lidt billligere... De har desuden plankerne i forskellige standard længder. Kig evt på nettet og se om ikke de har såvel katalog som prisliste på hjemmesiden. Deres er i en god kvalitet. Jeg har selv brugt dem til min altan. Ipe er en meget hård træsort der desuden kan stå ubehandlet. Det bliver så sølvgråt efterhånden.

MVH Njord
Hej Njord.
Lyder som om det er Ramin du kalder Ipe, den er flot lys i overfladen og bliver sølvgra med tiden hvis den ikke behandles. Det er en teaktræs sort.

V.h. Håndværkeren
Hej.

Tak for de råd - jeg tror at det er den rigtige løsning i har sat mig på sporet af. Det passer formentlig godt med, at brædderne/listerne skal være ca. 70 mm. bredde, så de kan følge "svinget" på siddefladen på bænken.

Jeg undersøger nærmere - Jeg skal se om jeg husker at få et billede af den færdige bænk lagt ind på LDS.

Mvh.
Mugge

MVH Njord
Annonce
Jeg kan godt se at det intet har med Ramin at gører, Ramin er jo næsten helt hvidlig men bliver nærmest sølvgrå efterhånden hvis den ikke behandles. men det gør visse teaktræs sorter også, foreks. Duche.

V.h. Håndværkeren
Hej.

Jeg fulgte rådet, og har købt nogle Ipé planker på tilbud i Tæppeland. Herefter har jeg skåret dem op og rundet dem med en overfræser ;-)

Bredden blev 140 cm, og den er helt fin stabil ...

Se resultatet - rimelig flot hvis jeg skal sige det selv.

Mvh.
Mugge
Hej Mogens

den ser virkelig flot ud!

mvh
Jørgen
Den er jo helt klassisk :p
Og det er altid smukt....

Hvad med dine bræddebolte, er de i rustfast eller?

MVH Njord
Respekt - flot resultat.

Mvh.

Jan R.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis