Havebænk

Hej LDS'ere.

Jeg har længe ledt efter sådan en gammel rustik havebænk med støbejernssider, men fandt ud af at de kostede en bondegård selv i meget dårlig stand.

Men i dag gjorde jeg et kup og fandt 2 sider som en dame bare skulle af med, og så kunne jeg jo selv sætte træet i.

Men Men Men Jeg er lidt i tvivl om hvilken træsort som er den bedste at anvende, samt hvor bred den kan blive for at den dels ikke slår sig og ligner kong volmers r... og dels for at den ikke "svajer" når man sætter sig.

Så vidt jeg kan måle er der plads til ca. 28 mm tykke bredder i den ...

Så mit spørgsmål kære tømrer-kyndige er:
1. Hvor bred kan bænken blive (Der er ingen midter støtte)
2. Hvilken træsort vil være den bedste at få
3. Kan man overhovedet få sådan noget træ i en velassorteret trælast, eller skal man have dem skåret og høvlet hos en snedker ??

Tak for rigtig mange super råd her i forum'et.

Mvh.
Mugge
Hej LDS'ere. Jeg har længe ledt efter sådan en... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Den er bare som var der en snedker der havde været igang, den er rigtig flot.
Virkelig Godt LDS. Arbejde.

Håndværkeren
Tak for de rosende ord - jeg har aldrig lavet den type snedkerarbejde før, så det var ret sjovt at gå i gang med ... Samlet pris (ekskl. værktøj) ca. 1000,- - Så i betragtning af at sådan en bænk godt kan koste op til 4-5000,- så var det jo billigt.

Apropos overfræser, som der tidligere er blevet diskuteret lidt om her i forum'et, så købte jeg en i Jem & fix til 248,-. Den fungerede ganske fint, og der var betjening i håndtaget, hvilket der ikke er på så mange af de billige modeller. Det kan helt klart anbefales...

Njord: Bræddeboltene er ikke rustfrie desværre, jeg ledte efter dem, men kunne ikke finde dem i de trælaster jeg var i (Stark og Bygma). Men bænken står under et halvtag, så det går nok.

Mvh.
Mugge
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis