Slibesten - vand på?

Vi går og småsnakker lidt om brugen af sådan en almindelig karborondum slibesten til knive, økser m.m.

Nogle mener, der skal vand på, andre mener olie, og jeg mener, der absolut intet skal på.
Min far var selvst. skomager, da jeg var barn og sleb hele tiden sine knive, og da var det vist nærmest en forbrydelse at komme noget på.
En kammerat spyttede en gang på en slibesten, og den blev helt glat og hård.

Jeg kunne nu godt tænke mig at høre, hvad andre mener om dette smile

Venlig hilsen Kai I.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
vi(min far og mig selv) har altid bare spyttet på stenen når vi skulle slibe knive.ved ikke om jeg tar fejl men der er vist noget med at den slags slibesten skal opbevares i petrolium for at "holde" sig bedre.rolleyes

Kom nu igang for fanden,klokken har ringet

En slibesten er ofte ret grovkornet, og anvendes når skæret er slidt og det skal bygges op igen. Den kan være mekanisk og man vil ofte anvende vand for at holde stenen ren og sikre at æggen på værktøjet ikke bliver varm.
En hvæssesten er finkornet og den bruges til at vedligeholde æggen. Den er mere finkornet og bruges ofte i hånden med olie (endelig ikke en hærdende, der får stenen til at blive en polérklods i stedet). Men har man ikke olie ved hånden kan en spytklat såmænd også bruges.
Du kan altid prøve dig frem idet du kan mærke om stenen tager bedre fat ved at anvende det ene fremfor det andet
Min Far var også Skomager, og havde altid sine sten stående i en lille madam blå med vand i.
Da jeg selv var i lære som Bådebygger havde vi stenene delt op, karborundum stenene lå i petrolium, den belgiske brok lå tør men blev vædet med vand. Der var enkelte af svendene der også havde en Skifferblok liggende i petrolium.
Men ve den der brugte spyt, den indeholdt mavesyrer som var ødelæggende for ægen.

V.h. Håndværkeren
Jeg bruger selv belgisk brokke til mine stemmejern, og har modsat andre herinde altid brugt spyt, da der jo ikke altid er vand på byggepladser, men vand er nu også ok, det samme gælder min skifersten. På en karborundsten vil jeg nu vælge petroleum, da det ikke er en natursten, de har det med at smuldre ved for meget vandpåvirkning

Jeg vil anbefale at du ligger din sten i blød i 1-3 minutter, så stenen er genenmvædet. Under slibningen er det vigtigt at du sikre dig at der er opbygget en slibepasta som sker når du begynder at slibe på slibestenen. Slibepastanen er en opblanding af vandet og partikler fra slibestenen. Hvis det bliver lidt for tør, drypper du lidt mere vand på stenen og fortsætter. At spytte på en slibesten giver ikke tilstrækkelige med væde til at lave en fornuftig slibepasta på slibestenen. Du kan læse en nem beskrivelse af hvordan man sliber her: [REKLAME-LINK SLETTET] Hvis man bruger olie på en slibesten har mange slibesten tendens til at lukke porene til, samt at metalpartiklerne fra kniven sætter sig i slibestenen. Det bliver også svære at rengøre en slibesten når man bruger olie.

Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis