Støttemur på 22 cm

Jeg er ved at anlægge terrasse, som kommer til at lægge 20-30cm under terræn (græsplæne). Op til græsset har jeg påtænkt en støttemur bestående af to eller tre rækker af herregårdssten til støttemur (14x14x21).

Behøver jeg at bag- og bundstøbe, når den ikke er højere?

Kan man nøjes med at sætte stenene samme (og med hvad)?

På forhånd tak for svar.

Claus
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Okay og hvorfor væger man så lige at lægge den under græsset så har du jo vandet der. Nå nok om det. Hvis du vil lægge dem oven på hinanden som mursten så skal de lippes sammen med det du også sætter fliser op på en væg med en go ide er altid at lægge et tyndt lag beton i bunden de kan sættes fast i CA. 3 cm og det er også altid fornuftigt at bagstøbe også for at fjerne trykket fra jorden på "muren". Men du kan også bruge herregårds kantblokke, det er kønnere. Stil dem ikke på højkant de vil bare væle med tiden.

Brolæggeren
Hej agerskov

Jeg er i gang med en lignende projekt, dog i lidt større målestok - muren er her ca. 1,2 meter høj og med armering og støbt under og bag. Jeg bruger den samme sten som du har valgt, og den er rigtig køn med slåede kanter.

Nå, men for at give mit bud på et svar: De øverste 30 cm af min mur bliver nemlig kun limet. Jeg har brugt noget der hedder Multi Fliseklæb, 25 kgs poser fra den lokale trælast. Jeg vil dog mene at du bliver mest tilfreds med at sætte muren i jordfugtig beton eller lignende. Det er måske ikke nødvendigt ligefrem at bagstøbe, men en god bund er altid godt - det fortryder du ihvertfald ikke... det er vel givetvis en mur som i kommer til at gå på engang imellem! Hvis du bundstøber risikerer du ihvertfald ikke at den sætter sig.

Mvh ThoSor
Er sørme glad for at du (Thosor) ikke lavede det med de sveller du eller havde bestemt dig for. Du bliver meget gladere for Herregårdsstennene i længden.

Green

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis