Jeg kender en del der arbejder i byggemarkeder og jeg er ikke misundelig på deres skæve arbejdstider, stress og elendige lønninger - kombineret med kunder, som i en del tilfælde kan være ualmindelig ubehagelige overfor dem.
Jeg har svært ved at forstå folk klager over discountbyggemarkedernes betjening, der er tale om discount og derfor er bemandingen begrænset, det skal betragtes som at gå i Netto. Man forventer alligevel en superservice og en hel flok eksperter - det er bare ikke muligt med discountkonceptet. Man kan jo vælge at handle i en trælast istedet, hvis man ikke stoler på byggemarkedernes faglige ekspertise ;-)
Man kan sikkert få en fornemmelse af, at butikssælgere i byggemarkedskæderne virker uvidne og dovne m.v., man skal så bare tænke på, at en del af dem nogengange har 10 timers dage, med et væld af forskellige spørgsmål - og det er umuligt at vide alt om alt. De fleste byggemarkeder er underbemandede og det er som regel ikke butikssælgerens skyld men en ledelsesbeslutning.
De personer jeg kender, der arbejdet i byggemarkeder er uddannede håndværkere eller under uddannelse som bygningsingeniører, de er absolut kompetente og mere end stressede i deres daglige arbejde. Jeg kunne også liste en række kunders spørgsmål op, som ville få de fleste til at flække af grin, da man simpelthen ikke kan tillade sig at lave GDS-opgaver, hvis ens ekspertise er på så lavt nievau.
Yderligere kunne jeg komme med en lang række af ubehageligheder fra kunder, som nok ville få de fleste til at betakke sig for at arbejde sådan et sted. Det gælder kunder der feks har kastet fliser efter en kassemedarbejder, spyttet efter sælgere og truet medarbejde på livet.
Så man burde måske tænke lidt mere på de faktisk hårdtarbejdende butiksfolk, når man smutter forbi byggemarkedet næste gang ;-)