Om byggemarkeder, medarbejder m.v.

Jeg kender en del der arbejder i byggemarkeder og jeg er ikke misundelig på deres skæve arbejdstider, stress og elendige lønninger - kombineret med kunder, som i en del tilfælde kan være ualmindelig ubehagelige overfor dem.

Jeg har svært ved at forstå folk klager over discountbyggemarkedernes betjening, der er tale om discount og derfor er bemandingen begrænset, det skal betragtes som at gå i Netto. Man forventer alligevel en superservice og en hel flok eksperter - det er bare ikke muligt med discountkonceptet. Man kan jo vælge at handle i en trælast istedet, hvis man ikke stoler på byggemarkedernes faglige ekspertise ;-)

Man kan sikkert få en fornemmelse af, at butikssælgere i byggemarkedskæderne virker uvidne og dovne m.v., man skal så bare tænke på, at en del af dem nogengange har 10 timers dage, med et væld af forskellige spørgsmål - og det er umuligt at vide alt om alt. De fleste byggemarkeder er underbemandede og det er som regel ikke butikssælgerens skyld men en ledelsesbeslutning.

De personer jeg kender, der arbejdet i byggemarkeder er uddannede håndværkere eller under uddannelse som bygningsingeniører, de er absolut kompetente og mere end stressede i deres daglige arbejde. Jeg kunne også liste en række kunders spørgsmål op, som ville få de fleste til at flække af grin, da man simpelthen ikke kan tillade sig at lave GDS-opgaver, hvis ens ekspertise er på så lavt nievau.

Yderligere kunne jeg komme med en lang række af ubehageligheder fra kunder, som nok ville få de fleste til at betakke sig for at arbejde sådan et sted. Det gælder kunder der feks har kastet fliser efter en kassemedarbejder, spyttet efter sælgere og truet medarbejde på livet.

Så man burde måske tænke lidt mere på de faktisk hårdtarbejdende butiksfolk, når man smutter forbi byggemarkedet næste gang ;-)


6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har selv engang for længe siden været servicemedhjælper i Bauhaus om lørdagen, og kan langt hen ad vejen nikke genkendende til det Thomas skriver.

Jeg vil også gerne slå et slag for det han skriver i de to sidste linier, lad os tænke lidt mere på byggemarkedernes medarbejdere. Man opnår ofte meget mere med en venlig tilgang til andre folk.
Hej med jer..

Ikke alle medarbejderne er lige dårlige..
Har faktisk mødt flere medarbejdere der vidste noget.. Og noget om hvad jeg havde behov for.. Andre gange er der faktisk også medarbejdere der gerne ville lære mere... Ofte kommer man som LDS'er med en del vien og enkeltee ting, hvor denne viden kan bringes til en af disse ekspedienter..

Omvendt har jeg også en klar forventning om at de folk der er tilknyttet de forskellige afdelinger reelt ved noget om hvad det er de sælger...

Kigger vi over diverse ekspeditions øer osv. Så står der ofte noget med rådgivning.. Og det forpligter helt klart.

Kigger man på bygge markedernes hjemme sider er der jo ikke grænser for hva de kan.. de an rådgive og vejlede i stortset alt..

Omvendt tror jeg også at deres bedste råd til nogle af de håbefulde LDS'ere ( ikke nogen her fra siden ) burde være... Glem at lave det selv.. Det er en opgave du endnu ikke har tilstrækkeligt videns grundlag og håndelag for at gennemføre med et ordentligt resultat...

Men det tror jeg ikke de tør ;-)

Men lad os behandle dem ordentligt... Det er jo en menneske ret at blive behandlet værdigt.

MVH Njord
Rådgivningscentre i byggemarkedet
I alle byggemarkeder er medarbejderne opdelt efter afd., hvilket betyder at når du fanger en i rådgivningscenteret er det ikke ensbetydende med, at han har ekspertise i alle produkter, men der er som udgangspunkt altid 2 mand i hver afd. i feks Silvan og Bauhaus. Det er ikke meget, men igen det er en ledelsesbeslutning. Til gengæld er de par mand i hver afd., som regel personer der har stor ekspertise.

Omkring at fraråde kunder at gøre-det-selv
Det sker flere gange i byggemarkederne dagligt, det ved jeg fra de mennesker jeg kender som arbejder der. Der er projekter som begynder GDS'er ikke bør kaste sig ud i, med mindre de vil have en stor regning fra en håndværker efterfølgende. Så det er som regel til kundens bedste.

Det med at sælgerne i butikkerne vil lære er der ingen tvivl om, de suger gerne til sig med ny viden fra kunder, hvis de kan bruge det og give et tip videre til den næste kunde :-)

Men det er selvfølgelig ikke blevet nemmere for byggemarkederne, at få kvalificerede medarbejdere med den lave arbejdsløshed, da butiksansattes lønniveau mildest talt er elendig.


For nylig så jeg en annonce fra Jem og Fix. Der stod: "Det eneste vi rådgiver om er prisen" Det er da rene ord for pengene!

Bortset fra det kan jeg da kun give Thomas ret i at man skal opføre sig ordentlig overfor de ansatte, uanset om de er sat til at passe en informationsstand uden at have den fornødne viden. Det er jo i bund og grund et ledelsesansvar.

Jeg har selv arbejdet i butik som studerende - dog ikke byggemarked. Jeg blev fra dag 1 sat til at ekspedere varer, jeg ikke havde en fløjtende fis forstand på. Da jeg 5 år senere forlod butikken var jeg naturligvis ekspert på området, og det viser blot at man kan være heldig at finde ekspedienter, der ved meget om varerne og man kan være uheldig at finde ekspedienter, som ved absolut ingenting om varerne.

Moralen er: Opfør dig pænt, men stol ikke for meget på de råd, du får. Medmindre du føler dig overbevist om at ekspedienten har den fornødne viden.

Torben
Jeg kan ikke være mere enig med alle indslagene - man får den rådgivning som man betaler for. Derfor forventer jeg aldrig kompetent rådgivning i et lavpris byggemarked, men går derimod i en trælast for professionelle f.eks. Bygma eller Stark, hvis jeg vil have gode råd.

Men når Silvan siger at de "gør det selv - selv" så er det tangerende til vildledende markedsføring - jeg har endnu ikke oplevet det (Men har jo så heller ikke opsøgt det :-))

Mvh.
Mugge
Fjernet af moderator
(Årsag: Reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis