Varmegenvinding til brugsvand

jeg har en Nilan varmepunpe med varmtvandsbeholder, alt indbygget i kabinet, en absolut udmærket maskine, meget lydsvag, den bruger 1kw hver gang den giver 3kw = gevinst 2kw. Men i forvejen har jeg solvarme og oliefyr.Er det mulig,at varmepumpen kan ombygges til andet. Min mening er at den vil passe fint til et sommerhus da der kun skal laves varmt vand.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Ikke for at sætte skår i glæden, men hvis det er en du endnu ikke har sat til, så pas på fordi Nilan varmepumper har det med at brænde kompressoren af! (og den koster røv..) Du skriver også at du har 3 kw ud af 1 kw forbrug, der er mig bekendt stadig ikke opfundet en evighedsmaskine, og det ville denne jo være. Mine forældre havde også en Nilan varmepumpe som skulle kunne levere billig varme, men hvis de regner på de totale omkostninger ved det var der ingen gevinst i forhold til naturgas, tværtimod. Og det du skal huske på er at den kører på strøm og det koster ca. det dobbelte pr. Kwh. i forhold til fjernvarme (nogen steder det tredobbelte).
Dette er blot nogle af mine erfaringer.

/Claus

Morten
Hej Claus
Nu er du nok lidt for hurdig. En varmepume afgiver faktisk mere varme en den forbruger el. Fidusen er at du med et lille system bestående af en komperssor, en drøvleventil, en kondensator og en fordamper kan trække varme ud af et medie (luft, vand....) og sende det ud igen ved en højere temperatur. Et køleskab består også af en varmepumpe. Derfor er det faktisk rigtigt at 1 kW bliver til 3 kW. Om det så kan betale sig, afhænger af mange faktorere.

Er det rigtigt forstået, at din Nilan varmegenvinding endnu ikke er monteret?

MVH Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Tak til Per og Claus!
Du har ret Per, anlægget er ikke installeret
(købt for små penge),den er beregnet til opvarmning af brugsvand (260 liter beholder).
/Poul
Hej Per

Jeg er godt klar over systemet, men set ud fra en forbrugers øjne, vil det aldrig kunne betale sig at installere en varmepumpe idag med de elpriser vi har, uanset om den har været gratis eller ej. Så alt andet lige vil det være billigere at købe en vandvarmer.

Mvh.

Claus

Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis