Afbrænding af ukrudt mellem fliser - hvor længe holder en dåse gas?

Vi har et stort parkeringsområde foran huset (plads til 3-4 biler) og en tilsvarende kæmpe stor terrasse.

Begge dele består af fliser lagt i mønster med en række brosten mellem.

Med andre ord er der masser af fuger, hvor ukrudt og græs og andet pibler op.

Jeg har forsøgt at tage det med den manuelle metode, men dels er det alt for stort arbejde, dels fjerner man alt for meget grus mellem fliser og brosten, hver gang man hiver noget op med rod.

Da jeg helst ikke vil bruge gift, har jeg overvejet at 'brænde' ukrudtet med en gasbrænder.

Som jeg lige ser det, er der to 'systemer': Et lille handy et, hvor en lille gasdåse monteres direkte på håndtaget/'stokken', og 'storebror' hvor man forbinder håndtaget/'stokken' med en slange til en noget mere 'voksen' gasflaske.

Det siger sig selv at det førstnævnte system er billigst i indkøb, men dyrest i drift, på grund af de små dåser.

Men hvor længe holder sådan en lille gasdåse i minutter (ca.)?

Jeg er naturligvis interesseret i at finde det sted hvor kurverne krydser hinanden: Hvor det bliver billigere med den store model (som jeg egentligt helst vil undgå) end med den handy model.

/Rob
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange minutter der er i dåsemodellen ved jeg ikke, men flammen er meget begrænset og kan vel dårligt tænde en havegrill selvom den sejler i petroleum. Jeg er ret sikker på, at med det behov du beskriver vil en rigtig ukrudtsbrænder med genbrugsflaske være det rigtige. Du har i den forbindelse flere valg. Dels flaskens størrelse og dels brænderens kapacitet. Du kan nøjes med en 2½ kg flaske og en almindelig ukrudtsbrænder. Det fylder ikke så meget, og kan løse opgaven. Ellers kan du vælge en 11 kg flaske med en "sækkevogn" til og eventuelt en rigtig tagpapbrænder. Så sker der sager, og opgaven er overstået i en ruf.

Det korte af det lange - livet er for kort til små dåser !
Hej

En oplagt mulighed er at købe en 10 kg letvægts flaske eler en 11 kg stål flaske ( den er noget tungere ) og et ukrudtsbrændersæt.
Det vil være den løsning der fungere og holder i længden og hvor pris vil være den rigtige i længden. Opfyldning af en lille 2½kg 5 kg eller en 10 eller 11 kg flaske er stortset den samme. Vægtene er "kun" angivet som den mængde gas der påfyldes flasken og ikke noget mål for hvad det hele vejer.

MVH Njord
Hvorfor brænde ? der sker oftest det at man blot svider bladene - og nye kommer frem kort tid efter.
Prøv istedet med helt almindeligt eddike (husholdningseddike).
Koster ikke meget - brug en vandkande, evt med en samlende stråle, det tager alt selv mælkebøtter.
det samme gør helt alm. køkkensalt i fuerne.. wink

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Citat fra grandoldman

det samme gør helt alm. køkkensalt i fuerne.. wink


Bliver det ikke vasket ud/opløst hver gang det regner?

Hilsen

Kim

 

Annonce
jo men langsomt.. du skal brænde oftere end du strøer salt på.. og tøsalt koster jo ikke meget...

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

biggrin Ganske rigtigt tøsalt er efektivt mod ukrudt men desværre er det også med tiden hårdt for betonnen i fliserne, ingen tvivl det er en brænder også da fliserne alt efter tykkelsen kan sprænge. Ja så er der jo giften efektivt men skal bruges hver gang der kommer nyt og det er jo skadeligt for miljøet.
Så en god kop humle sammen med vennerne og så ned på knæ og brug knofedt det holder, fuerne kan jo altid eftefyldes med en blanding af strandsand og cement, så er der længer tid imellem opresningen.
Og hvad pokker der er da ikke noget så godt som en humle sammen med vennerne i ny og næ

Brolæggeren:p
Citat fra grandoldman

jo men langsomt.. du skal brænde oftere end du strøer salt på.. og tøsalt koster jo ikke meget...
Jeg har aldrig prøvet det med ild, men hørt at man ikke skal brænde planten væk... kun lige koge saften, så dør planten og rødderne også...
og så er der jo det visne der skal hives op alligevel..
På lang sigt kan det nok betale sig at komme i bund manuelt en gang og så gøre sig til vane at nappe alt grønt i fuerne når man ser det.. og inden det kommer i frø

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Jeg har selv samme problem... Mit er dog lidt mere "udpræget" da jeg har overtaget et dødsbo der er så misligeholdt at der ikke alene vokser ukrudt mellem fliserne, men nogle steder hele busker og træer (!)
Godt nok havde jeg planlagt at skifte fliserne ALLIGEVEL, men ikke lige denne sommer (er næsten færdig med have nu, og skal lige være færdig med det indvendige før jeg tager alt det "kosmetiske" igen). Det er trods alt en dyr omgang, og arbejdstiden forbundet med at skifte/fjerne/lægge et par hundrede m2 fliser er faktisk ret voldsom. JEg har/havde derfor tænkt lidt i samme stil som dig, RiprapRob.

Jeg har indkøbt følgende til formålet:

Sav (til træerne)
grensaks (til buskene)
monster stor "kant trimmer", der med lidt snilde kan bruges til at tage næsten ALT hvad der er mindre end en busk.
Gas brænder (11 kg)
Sprøjteflaske (20 l)
MASSER af eddikesyre


Nu er jeg næsten færdig med det meste, der er dog lige lidt i den ene side af huset jeg har spruget over for at blive hurtigere færdig. Men jeg nåede frem til flg:
Sav/klip de HELT store tykke stammer.
Tag derefter kant trimmeren og sæt et ekstra tykt kabel på og så lad som om du er manden med le'en.
Nu skulle du kun have "småting" imellem fliserne, noget der ikke ser mere voldsomt ud end hvis du kigger hos naboen der krasede op sidste år.

Jeg "valgte" at købe sprøjte og eddikesyre (fortyndes med vand) til at sprøjte ud over det hele, fordi der ikke er noget er skal "blive", og eddiken er rimeligvis miljø neutral, og den forhindrer frø i at spirre NÆSTE år... Bemærk at den gør forbandet lidt ved ukrudtet for i år (har du en løsning på årets ukrudt, så hører jeg gerne fra dig)

Gasbrænderen tager dog lige det værste af det der står tilbage (min 11 kg flaske har været forbi mere end 100 m2 og er ikke tom endnu), men flammerne får jo ikke rigtigt rødderne med, så jeg ved endnu ikke hvordan det kommer til at se ud næste år.

Jeg er håbefuld, men også MEGET glad for at jeg købte den store brænder(lige bortset fra at det var monster svært at finde primagaz (BP gas) da det var udsolgt i alle de byggemarkeder jeg var i. Men nu får vi at se næste år om jeg valgte den rigtige løsning.... Jeg er vant til marker der skal dyrkes... ikke haver der skal holdes nede wink
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis